Vládny tupolev mal derniéru v Košiciach

Vládny tupolev mal derniéru v Košiciach

Slovom derniéra sa obvykle označuje posledné predstavenie divadelnej hry – nič však nebráni tomu, aby sme tento termín nepreniesli do sveta letectva a nepoužili ho aj na posledný let a posledné pristátie nejakého lietadla. Nedávno bolo takouto leteckou derniérou takpovediac poctené naše letisko, na ktorom po svojom poslednom lete pristálo lietadlo typu Tu-154M so slovenskou poznávacou značkou OM-BYO, patriace doteraz Leteckému útvaru Ministerstva vnútra SR. Posádka, ktorej velil kapitán Viliam Polnišer, i hostia, ktorí boli na palube, si posledný let z Bratislavy do Košíc doslova vychutnali – trojmotorový tupolev letel krížom cez Slovensko relatívne „pomaly“ a vo výške len okolo tristo metrov. Pred pristátím v Košiciach vykonalo lietadlo tzv. low pass, teda prelet ponad vzletovú a pristávaciu dráhu v malej výške. Lietadlo OM-BYO má výrobné číslo 89A803 a od mája 1989 slúžilo, s poznávacou značkou OK-BYO, na prepravu československých vládnych činiteľov. Po rozdelení Československa začiatkom roka 1993 pripadlo lietadlo Slovensku a jeho značka sa zmenila na OM-BYO.  V kabíne – ako to ukazujú aj snímky – nie je žiaden prehnaný luxus: väčšina sedadiel zodpovedá štandardu bežnej ekonomickej triedy, niekoľko sedadiel je v obchodnej (business) triede, navyše sú tam dve kožené kreslá a orechový stôl. Celkovo môže – vlastne už len mohlo –  v lietadle cestovať 116 ľudí. Rýchlosť lietadla je 850 km/h, jeho dolet s plným zaťažením je 3 900 km, s 30 cestujúcimi je dolet až 6 300 km. Let lietadlom absolvovalo celkovo 148 000 cestujúcich. V lietadle sa ešte stihol povoziť prezident Gustáva Husák, neskôr vozidlo prezidenta Václava Havla a po rozdelení Československa sa v ňom vozili členovia všetkých doterajších slovenských vládnych garnitúr. Medzi prominentných hostí na palube patrili napríklad pápež, nórsky kráľ či thajská princezná a marocký princ. Najdlhší let (22 620 km) s medzipristátiami absolvovalo lietadlo po trase Bratislava – Kazachstan – Peking –Sendai – Tokio - Peking – Kazachstan – Bratislava. Lietadlo nalietalo dokopy 5 200 hodín a vykonalo 3 250 letov.  

Ešte niekoľko základných informácií o lietadle typu TU-154. Lietadlo navrhla konštrukčná kancelária Andreja Tupoleva a jeho prototyp sa po prvý raz do vzduchu vzniesol 4. októbra 1968, teda pred 49 rokmi. Sovietsky Aeroflot ho na prepravu cestujúcich začal používať v roku 1972. V roku 1982 bola zalietaná modernizovaná verzia Tu-154M, poháňaná úspornejšími motormi. Lietadlo Tu-154 má rozpätie krídiel 37,55 m, dĺžku 48 m a výšku 11,4 m. Maximálna vzletová hmotnosť môže byť až 104 tony. Verzia Tu-154M je poháňaná tromi motormi Solovjev D-30KU-154 s ťahom po 103 kN. Lietadlá Tu-154 sa v minulosti na našom letisku objavovali relatívne často, pretože ich používali Československé aerolínie i Slovenské aerolínie. Celkovo bolo vyrobených 1 026 lietadiel Tu-154 všetkých verzií.

Vyradený vládny tupolev OM-BYO sa stal exponátom Múzea letectva, patriacim Slovenskému technickému múzeu. Lietadlo si tam „bezstarostne“ odpočíva – má na plné právo, pretože typ TU-154 sa v kóde NATO nazýval Careless, teda bezstarostný....

 

Text a snímky Rado Mlýnek 

Newsletter

Chcete od nás odoberať newsletter s aktuálnymi ponukami? Ak áno stačí sa zaregistrovať.