Airbus A350 spoločnosti Qatar Airways

Na košickom medzinárodnom letisku môžeme v súčasnosti pravidelne vídať niekoľko typov dopravných lietadiel, ktoré šesť leteckých spoločností používa na spojenie východoslovenskej metropoly so siedmimi destináciami.

Ide o lietadlá typu ATR 42/72 (ČSA), DHC-8-402Q (Austrian Airlines, LOT, Eurowings), ERJ-170 (LOT) i rôzne verzie radu Airbus A320 (WizzAir, Turkish Airlines). V letnej dovolenkovej sezóne pribudnú k uvedeným typom (ktoré môže letecká spoločnosť z nejakých dôvodov nahradiť iným lietadlom)že ani ďalšie typy lietadiel, ktorými letecké spoločnosti /najmä tzv. charterové) vozia našich dovolenkárov – v ostatných rokoch prevažujú medzi nimi rôzne modely radu Boeing B737. Okrem spomenutých typov dopravných lietadiel sa na našom letisku relatívne často vyskytujú bizjety (obchodné či firemné prúdové lietadlá) rôznych značiek (prevažujú rôzne verzie radu Cessna Citation), malé športové lietadlá a z času na čas aj vojenské lietadlá. Čo však na našom letisku neuvidíte, sú veľké, tzv. širokotrupové lietadlá (s dvomi uličkami medzi radmi sedadiel), ktoré letecké spoločnosti využívajú na diaľkové lety. Dôvodom sú najmä technické parametre letiska, ktoré neumožňujú prijímať lietadlá, presahujúce určitú veľkosť – možno ale dodať, že ani z ekonomicko-marketingového hľadiska sa nečrtá možnosť, že by sa z košického letiska lietalo do ďalekých, napríklad amerických či ázijských destinácii. Do mnohých z týchto vzdialených destinácií sa však cestujúci dostanú letom s jediným prestupom na letisku, na ktoré sa z Košíc lieta priamo. Ide najmä o letiská v Prahe, Varšave, Istanbule a Viedni. Navštívili sme viedenské letisko, ktoré je takpovediac naším materským letiskom (vlastní 66 % akcií košického letiska), a prinášame fotoreportáž o „veľkých“ lietadlách rôznych spoločností, lietajúcich na diaľkových linkách do rôznych ázijských i amerických destinácií.

Ako prvé nám „padlo do oka“ lietadlo typu Boeing B777 taiwanskej spoločnosti EVA Air ktoré do Viedne priletelo – s medzipristátím v Bangkoku - z taiwanského hlavného mesta Taipei (slovensky Tchaj-pej). Išlo o lietadlo s úplným typovým označením B777-36N(ER), ktorého sériové číslo je 62286 a ktoré svoj prvý let uskutočnilo 18. augusta 2016 a spoločnosti EVA bolo dodané 12. septembra 2016. Lietadlo má poznávaciu značku B-16730 a je jedným z 38 lietadiel typu B777, ktoré má EVA Air v svojej flotile.

Na vybavovacej ploche letiska stáli aj dve lietadlá, patriace spoločnostiam s veľmi podobným názvom – China Airlines a Air China. Viem síce, že jedna spoločnosť má sídlo na Taiwane (oficiálne Čínska republika) a druhá v Čínskej ľudovej republike (ČĽR), k ich správnemu priradeniu mi však stále ešte musí pomôcť wikipedia. Takže: China Airlines je taiwanská spoločnosť a Air China sídli v ČLR.

Spoločnosť China Airlines spája Taipei s Viedňou nonstop letmi, a to lietadlom Airbus A350-900. V deň našej návštevy to bola tristopäťdesiatka s poznávacou značkou B-18901, ktorej výrobné číslo je 049 (49. vyrobený exemplár). Lietadlo vykonalo prvý let 14. septembra 2016, a to s francúzskou testovacou značkou F-WZGV. Spoločnosť China Airlines ho prevzala 1. októbra 2016, a to ako prvé svoje lietadlo typu A350 – v súčasnosti má už 14 lietadiel tohto typu.

Spoločnosť Air China spája čínsku metropolu Peking (anglicky Beijing) s Viedňou lietadlami Airbus A330, ktorých má v svojej flotile 59 – dokopy má táto spoločnosť vyše 400 lietadiel. Na snímke je Airbus A330-243 s poznávacou značkou B-6533, ktorého výrobné číslo je 1237 a spoločnosti Air China bol dodaný 13. júla 2011.

Na linke z katarského hlavného mesta Doha do rakúskej metropoly nasadzuje spoločnosť Qatar Airways moderné lietadlá Airbus A350. Možno spomenúť, že katarská spoločnosť bola vôbec prvým (tzv. spúšťacím) objednávateľom lietadiel A350-900 a A350-1000. Qatar Airways boli aj prvé aerolínie na svete, ktoré typ A350 nasadili do komerčnej prevádzky – stalo sa tak 15. januára 2015. Na viedenskom letisku sme zastihli lietadlo A350-941 s katarskou poznávacou značkou A7-ALB, ktoré má výrobné číslo 7 a spoločnosť Qatar Airways ho prevzala 5. marca 2015.

Thajský národný letecký dopravca Thai Airways spája thajské hlavné mesto Bangkok s Viedňou priamou linkou, na ktorej obvykle lietajú lietadlá Boeing B777-300ER (ER označuje verziu s predĺženým doletom) s kapacitou 348 cestujúcich. V deň našej návštevy to bolo lietadlo s poznávacou značkou HS-TKV, ktorého výrobné číslo je 42111. Dodávací let tohto lietadla zo závodu firmy Boeing v meste Everett sa uskutočnil 10.-11. júla 2014.

Našu návštevu na viedenskom letisku sme načasovali tak, aby sme „zažili“ prílet najväčšieho dopravného lietadla na svete – Airbusu A380 – a následne aj jeho „príjazd“ na stojisko. Vidieť tento obrovský 500-tonový lietajúci kolos, ako sa k vám pomaly približuje, je skutočne nezabudnuteľný zážitok. Airbusom A380-800 lieta z Dubaja do Viedne spoločnosť Emirates, ktorá je najväčším prevádzkovateľom týchto dvojpodlažných lietadiel na svete – má ich 108 a objednaných ďalších 54. Airbus A380, ktorý sme videli pristávať vo Viedni, mal poznávaciu značku A6-EEXa jeho výrobné číslo je 154. Lietadlo po prvý raz vzlietlo 18. februára 2014 a spoločnosti Emirates bolo dodané 9. júla 2014. Kabína lietadla je konfigurovaná pre celkovo 517 cestujúcich v troch triedach.

Nakoniec sa nám pošťastilo uvidieť aj jedno zo šiestich lietadiel B777, ktoré domáca – teda rakúska – spoločnosť Austrian Airlines používa na svojich diaľkových linkách. Zhodou okolností išlo o lietadlo s poznávacou značkou OE-LPD, ktorého trup je polepený samolepkou s veľmi zaujímavým motívom: ide o notový záznam prelúdia k valčíku Na krásnom modrom Dunaji. Samolepka z 38 kúskov je dlhá približne 45 metrov a jej nalepenie trvalo tri dni. Možno spomenúť, že spomenutý valčík sa na linkách Austrian hrá veľmi často – podľa vyjadrenia spoločnosti až 254 000 ráz za rok. Lietadlo so značkou OE-LPD  a výrobným číslom 35960 slúži ako ambasádor Rakúska vo svete a spoločnosti Austrian bolo dodané v januári 2007.

Vo fotogalérii si môžete pozrieť vyššie spomínané typy lietadiel – možno do nich budete prestupovať, keď budete po lete z Košíc do Viedne spoločnosťou Austrian pokračovať do niektorej diaľkovej destinácie.

Za zorganizovanie našej návštevy viedenského letiska ďakujem výkonnému riaditeľovi košického letiska Michaelovi Tmejovi a za sprevádzanie po letisku pánu Christianovi Lukowovi, pracovníkovi letiska Viedeň.

Thank you, Michael

Thank you, Christian

Text a foto Rado Mlýnek

Neulich hinzugefügt

Biało-Czerwone Iskry

Biało-Czerwone Iskry sind angeflogen

3. September 2018
ERJ-195LR AO-A0A

Montenegro Airlines - eröffnungsvorstellung

3. September 2018
A321-231 G-WUKC

Nach London fliegt der dreihunderteinundzwanziger

3. September 2018