british-airways-plane

Cestujúci, ktorí často lietajú z Európy na východné pobrežie USA či naopak, už zväčša vedia, že cesta smerom na západ trvá znateľne dlhšie než cesta späť do Európy. Tento rozdiel v dobe letu je spôsobený tým, že nad Atlantikom existuje oblasť tzv. dýzového prúdenia vzduchu (bežne užívaný anglický termín je jetstream), v ktorej vietor, fúkajúci zo západu na východ, dosahuje rýchlosť nad 100 km/h. Nie je však zvláštnosťou ani rýchlosť okolo 200 km/h, ba výnimočne aj viac. Ak sa dopravné lietadlo, smerujúce povedzme z New Yorku do Londýna, dostane do tohto prúdenia, je vetrom takpovediac poháňané a jeho rýchlosť voči zemi sa zvýši približne o rýchlosť vetra.

Tak sa stáva, že lietadlo, ktorého vzdušná rýchlosť (voči vzduchu) je povedzme 900 km/h, letí voči povrchu Zeme rýchlosťou 1 100 km/h i viac - tým sa výrazne skráti doba letu. Pri nedávnom vetristom počasí, ktoré v menšej miere zasiahlo aj nás, bola v jednej časti jestreamu nad Atlantikom nameraná rýchlosť vyše 400 km/h.

Posádka jumba (lietadlo typu B747) spoločnosti British Airways, letiaceho v noci z 8. na 9. februára z New Yorku do Londýna, využila tento jetstream tak, že chvíľami letelo ich lietadlo rýchlosťou až 1 327 km/h. To je zdanlivo viac než je rýchlosť zvuku, ale opäť si treba uvedomiť, že ide o rýchlosť voči povrchu Zeme – voči vzduchu v jadre jetstreamu letelo britské jumbo obvyklou rýchlosťou. Výsledkom tejto nečakanej „podpory“ vetrom bolo to, že britské jumbo absolvovalo let z Kennedyho letiska v New Yorku na londýnske letisko Heathrow za rekordne krátky čas 4 h 56 min – približne toľko trvá cesta vlakom z Košíc do Bratislavy.

Jumbo  pristálo v Londýne o 80 minút skôr ako bol plánovaný prílet. Jumbo tým prekonalo doterajší rekord, ktorý časom 5 h 13 min vytvorilo lietadlo spoločnosti Norwegian. Britský Boeing 747 sa tak stal najrýchlejším subsonickým (podzvukovým) lietadlom na trati New York – Londýn, pričom absolútny rekord patrí nadzvukovému lietadlu Concorde, ktoré túto trať absolvovalo v roku 1996 za dve hodiny 53 minút.

Rado Mlýnek

Neulich hinzugefügt

ts 2019

JAHR 2019 WAR FÜR DEN FLUGHAFEN KOŠICE DAS ZWEITERFOLGREICHSTE JAHR IN GESCHICHTE

23. Januar 2020
ryanair

RYANAIR ERÖFFNET EINE NEUE LONDON STANSTED-LUFTVERBINDUNG AUS KOSICE

23. Januar 2020
dusseldorf

WIR FLIEGEN WIEDER NACH DÜSSELDORF

23. Januar 2020