Tu-154M OM-AAA

S pravdepodobnosťou blížiacou sa istote môžeme povedať, že trojmotorové dopravné lietadlo Tupolev Tu-154 už na našom letisku neuvidíme. Spomenutý typ totiž nespĺňa prísne európske emisné a hlukové normy a preto ho podľa dostupných informácií už žiadne aerolínie nepoužívajú – možnou výnimkou sú severokórejské aerolínie Air Koryo. 

 

Stopäťdesiatštvorka, ktorú vyvinula konštrukčná kancelária A. N. Tupoleva, vykonala prvý let 4. októbra 1968 a do služby ju sovietska letecká spoločnosť Aeroflot zaradila 7. februára 1972. Typ Tu-154 sa stal ťažným koňom Aeroflotu a aj dobrým exportným artiklom – lietadlo bolo využívané v 17 zahraničných spoločnostiach. Medzi nimi boli aj Československé (neskôr České) aerolínie, ktoré lietadlá Tu-154 občas nasadzovali aj na linky z Prahy, resp. z Bratislavy do Košíc. Slovenské aerolínie, založené v júni 1995, lietali s tromi lietadlami Tu-154. Na snímke z roku 1999 je slovenská stopäťdesiatštvorka s „prestížnou“ poznávacou značkou OM-AAA, parkujúca na našom letisku.

 

Spomenieme ešte, že typ Tu-154 mal v kóde NATO označenie Careless, čo môžeme preložiť ako nedbanlivý, ľahkovážny či bezstarostný. Na pravú mieru treba dať aj prvú vetu tohto príspevku. Je pravda, že priletieť Tu-154 už neuvidíme, ale nie je pravda, že ho nemôžeme vidieť vôbec – prilietajúci či odlietajúci cestujúci môžu z okna lietadla vidieť zaparkovanú bývalú „vládnu“ stopäťdesiatštvorku s registráciou OM-BYO, ktorá vykonala svoj posledný let 27. septembra 2017, a to z Bratislavy do Košíc, kde sa uložila na večný letecký spánok v priestoroch Múzea letectva.  

 

 

Text a foto Rado Mlýnek

 

Neulich hinzugefügt

Košice International Airport

2020 at Košice Airport significantly hit by the global pandemic

29. Januar 2021
Brexit

What does Brexit mean for UK citizens?

4. Januar 2021
Košice Interational Airport

ANNOUNCEMENT: Terminal opening hours

3. November 2020