Letisko Košice

V príručke slovenskej gramatiky sa dočítame, že úvodzovky sa používajú- okrem iného - na vyznačenie slova alebo celého výrazu, ak ho použijeme v akomkoľvek inom zmysle než sa používa zvyčajne. Je to tak aj v titulku tohto príspevku, ktorý by bez úvodzoviek znamenal, že východoslovenská metropola skutočne mala, čiže vlastnila dopravné lietadlá – úvodzovky  však naznačujú, že je to trochu inak. Ide len o akési symbolické vlastníctvo, či skôr o drobnú reklamu nášmu mestu, ktorú nám robili dopravné lietadlá, nesúce na trupe nápis Košice. Rešerš odhalila existenciu štyroch lietadiel s menom Košice, z nich tri mali československú a jedno už slovenskú poznávaciu značku. Išlo o nasledovné lietadlá:

Prvým bolo štvormotorové turbovrtuľové lietadlo Iljušin Il-18 s kapacitou 84 cestujúcich a s poznávacou značkou OK-NAB. Spolu s lietadlom OK-NAA bolo súčasťou prvej dodávky sovietskych lietadiel Il-18 do Československa a do flotily vtedajších Československých aerolínií bolo zaradené v januári 1960. Lietadlo lietalo aj na linkách z Prahy resp. Bratislavy do Košíc. Je smutné konštatovať, že letecká kariéra tohto iljušina sa skončila v júli 1976  tragickou haváriou pri pristávaní v Bratislave.

Druhými „lietajúcimi Košicami“ bol štvormotorový prúdový Iljušin Il-62 s poznávacou značkou OK-ABD a nápisom VSŽ Košice na trupe. Išlo o jednu z deviatich šesťdesiatdvojok, ktoré mali kapacitu 174 cestujúcich a lietali na diaľkových linkách. Toto lietadlo slúžilo vo flotile Československých aerolínií od roku 1971 do augusta roku 1986. Po vyradení bolo premiestnené do Lipy, kde slúžilo ako reštaurácia a napokon bolo v roku 1992 zošrotované. V súčasnosti má českú poznávaciu značku OK-ABD vrtuľník Robinson R44. 

Tretím a pravdepodobne najznámejším lietadlom, propagujúcim Košice, bol dvojmotorový prúdový Boeing 737-500 s poznávacou značkou OK-XGE. Symbolický „krst“ tohto lietadla sa uskutočnil na košickom letisku 9. novembra 1992, pričom pri tomto slávnostnom akte účinkoval aj tanečný a spevácky ľudový súbor. Lietadlo bolo pôvodne určené pre belgickú spoločnosť Sabena, ktorá ho však neprevzala a tak bolo lietadlo v auguste 1992 dodané spoločnosti ČSA, pre ktorú lietalo do januára 2013. 

Štvrtým lietadlom s menom Košice a zároveň jediným so slovenskou poznávacou značkou bol 148-miestny Boeing 737-33A. Išlo o lietadlo s poznávacou značkou OM-AAD, ktoré v júni 2002 obohatilo lietadlový park dnes už neexistujúcich Slovenských aerolínií ako prvý stroj „západnej“ proveniencie – dovtedy mala spomenutá spoločnosť len tri ruské lietadlá Tu-154M. 

Možno spomenúť, že tradíciu dávať svojim lietadlám mená majú mnohé letecké spoločnosti, pričom najčastejšie sa vyskytujú geografické označenia, najčastejšie mená miest, do ktorých letecká spoločnosť lieta. Napríklad rakúska spoločnosť Austrian, spájajúca Košice s Viedňou, má na svojich lietadlách mená miest, rakúskych spolkových krajín a štátov, ale aj názvy, vzťahujúce sa k bohatej hudobnej tradícii Rakúska – napríklad Blue Danube (Modrý Dunaj), Silent Night (Tichá noc) či Salzburger Festspiele (Salzburský hudobný festival).

Text: R. Mlýnek
Foto: R. Mlýnek, archív

Nedávno pridané

Swiss first flight from Kosice

PRESS RELEASE: Swiss International Air Lines now connect Košice with their Zürich network

27. March 2024
500 000 passengers from Kosice with Ryanair (25)

RYANAIR CELEBRATES 0.5M PASSENGERS MILESTONE IN KOŠICE WITH LAUNCH OF SUMMER SCHEDULE AND NEW ROUTE TO ZADAR

19. March 2024
a year at Kosice Airport

PRESS RELEASE: Košice Airport with a record result for 2023

17. January 2024