Medzi takpovediac raritné lietadlá, ktoré kedy pristáli na našom letisku, určite patrí aj štvormotorové dopravné lietadlo Il-62. Ide o vôbec prvé prúdové lietadlo na dlhé trate vyvinuté v Rusku, resp. vo vtedajšom Sovietskom zväze. Lietadlo sa stalo náhradou za typ Tu-114 poháňaný štvoricou turbovrtuľových motorov. Hlavný konštruktér Sergej Iljušin musel lietadlo konštruovať tak, aby splnilo hlavnú požiadavku leteckej spoločnosti Aeroflot, teda dolet bez medzipristátia okolo 7 700 km a kapacitu minimálne 150 cestujúcich. Koncepcia typu Il-62 sa vyznačuje umiestnením motorov v pároch na bokoch zadnej časti trupu a chvostovými plochami tvaru T – ide o rovnakú koncepciu ako mal britský typ VC-10, ktorý však na prvý let odštartoval približne o pol roka skôr (ponúka sa otázka, či niekto od niekoho „neopisoval“...). Interesantnou technickou zvláštnosťou iljušina je vysúvacia popera pod zadnou časťou trupu, ktorá sa vysúva po zaparkovaní lietadla a bráni preklopeniu lietadla dozadu pri nesprávnom nakladaní. Prvý vzlet prvého prototypu Il-62 sa uskutočnil 3. januára 1963. Trvalo však ešte viac než štyri roky, kým sa nové iljušiny objavili na linkách Aeroflotu. V roku 1971 po prvý raz vzlietla modernizovaná verzia Il-62M vyznačujúca sa výkonnejšími a tichšími motormi. Československé aerolínie objednali celkovo 15 lietadiel Il-62, z ktorých prvé priletelo na pražské letisko 29. októbra 1969. Lietadlá lietali na transatlantických linkách i do destinácií na Blízkom a Strednom východe. Éra šesťdesiatdvojok sa pre ČSA skončila po štvrťstoročí služby, a to letom z Prahy do Bruselu 29. októbra 1994. Celkovo bolo vyrobených 292 lietadiel Il-62, ktoré mali v kóde NATO označenie Classic.
Na snímke je Iljušin Il-62 s ukrajinskou poznávacou značkou UR-86528, ktoré v roku 2007 priviezlo do Košíc ukrajinského prezidenta Viktora Juščenka.
Text a foto R. Mlýnek