Bucker 131B Jungmann Aero Retro Show

 

Vo Fotopohľadoch sme si už spomínali, že na leteckých dňoch, organizovaných košickým aeroklubom, sa zúčastňujú aj veľmi originálne až (pre nás) exotické lietadlá. 

Jedným z nich bol dvojsedadlový cvičný dvojplošník Bücker Bü 131B Jungmann, ktorý sa zúčastnil na Aero Retro Show v roku 2016. Slovo „mladík“ v nadpise tohto príspevku je prekladom nemeckého názvu Jungmann v označení typu lietadla. Typ 131 Jungmann bol prvým lietadlom, ktoré vyrábala nemecká firma Bücker, založená v roku 1933 v Berlíne Carlom Clemensom Bückerom.

Lietadlo navrhol konštruktér švédskeho pôvodu Anders Anderson. Dvojmiestny dvojplošník Bü 131 má trup zvarený z oceľových rúrok a potiahnutý plátnom, krídla majú drevenú nosnú konštrukciu a plátenný poťah. Prvý vzlet tohto typu sa uskutočnil 27. apríla 1934. 

Jungmann sa vďaka svojim vynikajúcim letovým vlastnostiam stal štandardným cvičným lietadlom nemeckej Luftwaffe a postupne ho začali používať aj ďalšie krajiny. V roku 1936 sa začala vyrábať verzia Bü 131B, ktorá bola poháňaná výkonnejším motorom Hirth s výkonom 77 kW. Dvojplošník Jungmann má podľa dostupných zdrojov rozpätie krídiel 7,40 m, dĺžku 6,62 m a výšku 2,25 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 380 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 680 kg. Dĺžka rozjazdu pri štarte je len 130 m až 140 m, dĺžka dojazdu pri pristávaní je 120 m až 135 m. Cestovná rýchlosť je okolo 170 km/h, minimálna rýchlosť je len približne 82 km/h. 

Dnes je už ťažké zistiť, koľko lietadiel Jungmann bolo celkovo vyrobených – odhady však hovoria, že to mohlo byť až 4 000 kusov (vrátane licenčnej výroby v okupovanom Československu Švajčiarsku, Španielsku a Japonsku). Po skončení druhej svetovej vojny vyrábal pražský podnik Aero lietadlá Jungmann najprv bez zmien (s označením C-4), neskôr sa do lietadla, preznačeného na C-104, montovali československé motory Walter Minor III s výkonom 77 kW.

„Mladík“, ktorý sa v roku 2016 predstavil na Aero Retro Show v Košiciach, pochádza zo série pre švajčiarske letectvo a bol vyrobený v roku 1937 (výrobné číslo 12).

 V roku 1984 ho v Nemecku od základu detailne zrekonštruoval Viktor Arleth a lietal s ním s nemeckou značkou D-EAVV do roku 2012,  potom sa jeho majiteľom stal pán Adam Baranec, ktorý mu ponechal jeho nemeckú registračnú značku.  S veľkou pravdepodobnosťou išlo o najstaršie letuschopné lietadlo prevádzkované slovenským prevádzkovateľom. 

Medzičasom pán Baranec lietadlo predal a o jeho ďalšom osude nemá informácie.

 

Na obr. Bucker 131B Jungmann 

Text a foto Rado Mlýnek

 

Nedávno pridané

Swiss first flight from Kosice

PRESS RELEASE: Swiss International Air Lines now connect Košice with their Zürich network

27. March 2024
500 000 passengers from Kosice with Ryanair (25)

RYANAIR CELEBRATES 0.5M PASSENGERS MILESTONE IN KOŠICE WITH LAUNCH OF SUMMER SCHEDULE AND NEW ROUTE TO ZADAR

19. March 2024
a year at Kosice Airport

PRESS RELEASE: Košice Airport with a record result for 2023

17. January 2024