Košice Airport

Lietadlá typu PC-12, vyrábané švajčiarskou firmou Pilatus (pomenovanou podľa rovnomennej hory), je najpredávanejšie a teda najúspešnejšie jednomotorové turbovrtuľové lietadlo s pretlakovou kabínou v kategórii lietadiel pre všeobecné letectvo (general aviation) na svete. Začiatok vývoja typu PC-12 oznámil Pilatus v októbri 1989, aj keď v tom čase už vývoj pod utajením prebiehal. Dva prototypy boli dohotovené 1. mája 1991, prvý vzlet jedného z nich sa uskutočnil 31. mája spomenutého roku. Na dosiahnutie stanovených výkonnostných parametrov však bolo potrebné vykonať modifikácie krídiel, takže získanie švajčiarskej certifikácie sa z pôvodne plánovaného termínu v polovici roka 1991 presunulo až na 30. marec 1994. Získanie certifikácie od amerického úradu pre letectvo v júli 1994 otvorilo typu PC-12 cestu prakticky do celého sveta. Lietadlo je certifikované pre pilotáž len jedným pilotom. Kabína lietadla je štandardne konfigurovaná pre deviatich cestujúcich, môže však byť usporiadaná aj inak – napríklad pre šiestich cestujúcich, sediacich v pohodlných kreslách, či na kombinovanú prepravu štyroch cestujúcich a nákladu. Interiér bol navrhnutý v spolupráci s firmou BMW Designworks a pripomína interiér luxusného automobilu. Úspech lietadla podnietil výrobcu k jeho modernizácii. Modernizovaná verzia PC-12/47E, predávaná pod obchodným označením PC-12 NG (next generation), bola certifikovaná v roku 2008. Táto verzia sa vyznačuje výkonnejším motorom a modernou avionikou Honeywell Primus Apex s digitálnymi displejmi (tzv. sklenený kokpit). 

Lietadlo Pilatus PC-12/47E má dĺžku 14,4 m, rozpätie krídiel 16,28 m a výšku 4,26 m. Prázdne lietadlo váži 2 810 kg a jeho maximálna vzletová hmotnosť je 4 740 kg. Na pohon lietadla slúži jeden turbovrtuľový motor × Pratt & Whitney Canada PT6A-67P výkonu 890 kW, poháňajúci päťlistovú vrtuľu priemeru 2,67 m, zhotovenú z kompozitného materiálu. Cestovná rýchlosť lietadla je 528 km/h, maximálna cestovná výška je 9 144 m (30 000 stôp) a dolet je 3 417 km. Veľkou výhodou lietadla je aj to, že môže vzlietať z umelo nespevnených dráh i pristávať na nich. Spoločnosť Pilatus Aircraft dodala odberateľom na celom svete viac než 1 700 lietadiel typu PC-12.

V Košiciach sme nedávno privítali lietadlo PC-12/47E s poznávacou značkou OM-TVV – ide o vôbec prvé lietadlo typu PC-12 v slovenských farbách. Lietadlo, vyrobené v roku 2016,  má výrobné číslo 1604, jeho majiteľom je Tatravagónka v Poprade a prevádzkuje ho bratislavská firma Tatra JET. Do slovenského leteckého registra bolo lietadlo zapísané v marci 2019 (predtým lietalo s registráciou A6-GIA). Dodajme ešte, že od júla tohto roku je v slovenskom leteckom registri zapísané druhé slovenské lietadlo typu PC-12 – jeho poznávacia značka je OM-AAK.  

Text a foto Rado Mlýnek

Kiemelt információk

Košice International Airport

2020 at Košice Airport significantly hit by the global pandemic

29. január 2021
Brexit

What does Brexit mean for UK citizens?

4. január 2021
Košice Interational Airport

ANNOUNCEMENT: Terminal opening hours

3. november 2020