Ukrajinský vládny An-148 v Košiciach

Ako pravdepodobne viete, nedávno bol na Slovensku na svojej prvej oficiálnej návšteve ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Na cestu na Slovensko použil prezident lietadlo Antonov An-148-100B, patriace štátnemu ukrajinskému podniku Ukraine Air Enterprise, ktorý zabezpečuje prepravu vysokých štátnych predstaviteľov a prevádzkuje aj charterové lety pre iné subjekty. Lietadlo s poznávacou značkou UK-UKR  má výrobné číslo 01-10, číslo na výrobnej linke 40-02 a svoj prvý let vykonalo 13. januára 2011. Od apríla 2012 lietalo toto lietadlo so značkou UR-NTD pre spoločnosť Ukraine International Airlines. V októbri 2013 začalo lietal pre spoločnosť Antonov Airlines, ktoré je divíziou podniku Antonov Design Bureau, a to najprv so značkou UR-NTD, neskôr bolo preregistrované na UR-ANA a potom na UR-UKR. Pre vyššie spomenutú spoločnosť na prepravu vládnych činiteľov lieta lietadlo od 31. júla 2014. Nádych nevšednosti mala spiatočná cesta ukrajinského prezidenta, ktorý za 45 minút stoštyridsaťosmičkou“ preletel z Bratislavy do Košíc, odkiaľ po niekoľkých minútach autom odcestoval na Ukrajinu. 

Spomeňme stručne históriu typu An-148 a jeho základné technické údaje. Spomenutý typ začala vyvíjať konštrukčná kancelária Antonov už v 90. rokoch minulého storočia, a to ako náhradu za neekonomické typy, akými boli napríklad Tu-134 a Jak-42. Pôvodne sa uvažovalo o prepracovanie existujúceho nákladného lietadla An-74 na verziu na prepravu cestujúcich. Od toho sa však napokon upustilo a začal sa vyvíjať celkom nový typ, označený An-148. Ten síce prevzal od An-74 trup (ten bol predĺžený), ale krídla sú úplne novou konštrukciou. Stoštyridsaťosmička je dvojmotorový hornoplošník s dvomi prúdovými motormi, zavesenými na pylónoch pod krídlami. Prvý let prototypu An-148 sa uskutočnil 17. decembra 2004, ukrajinskú i ruskú certifikáciu získalo lietadlo 26. februára 2007. Do komerčnej služby sa prvé lietadlo dostalo 2. júna 2009, a to u ukrajinskej spoločnosti Aerosvit. Lietadlo An-148 má rozpätie krídiel 28,91 m, dĺžku 29,13 m a výšku 8,19 m. Kabína lietadla môže byť konfigurovaná pre 68 až 85 cestujúcich. V závislosti na verzii sa maximálna vzletová hmotnosť pohybuje od 38 550 kg so 63 700 kg. Dolet najťažšej verzie je 4 400 km. Na pohon lietadla slúžia dva turbodúchadlové motory Progress D-436-148 s ťahom po 67 kN. Lietadla An-148 môže využívať aj letiská s nespevnenými dráhami a nepotrebuje externé schody, pretože má v dverách zabudované schodíky na nastupovanie a vystupovanie cestujúcich.    

Text a foto R. Mlýnek.

Kiemelt információk

Košice International Airport

2020 at Košice Airport significantly hit by the global pandemic

29. január 2021
Brexit

What does Brexit mean for UK citizens?

4. január 2021
Košice Interational Airport

ANNOUNCEMENT: Terminal opening hours

3. november 2020