Letisko Košice

Košičania i ľudia, bývajúci v okolí východoslovenskej metropoly, boli v nie tak dávnej minulosti zvyknutí na to, že im nad hlavami často – temer každý deň – lietali vojenské lietadlá. V súčasnosti sa už slovenské vojenské lietadlá objavujú na našom letisku či nad ním pomerne zriedkavo. Ak už nejaký ten „vojak“ priletí, ide obvykle o niektoré z taktických transportných lietadiel, patriacich do stavu Dopravného krídlo generála Milana Rastislava Štefánika, ktoré sídli na letisku Kuchyňa. Toto krídlo disponuje niekoľkými českými lietadlami L410 rôznych verzií a dvomi lietadlami C-27J Spartan. Nedávno sa na našom letisku na chvíľu zastavil jeden z dvojice slovenských spartanov, a to lietadlo s trupovým číslom 1931. Zmluva o nákupe dvoch lietadiel Spartan pre naše vzdušné sily bola podpísaná v októbri 2014, prvé lietadlo nám bolo dodané 31. októbra 2017 a druhé 9. apríla 2018. V stave nášho letectva nahradili tieto lietadlá už doslúživšie lietadlá Antonov An-24 resp. An-26. 

Lietadlo C-27J Spartan bolo vyvinuté na báze talianskeho lietadla Alenia G.222, a to v spolupráci s americkou firmou Lockheed Martin. Ako výrobca lietadla sa dnes uvádza multinárodný koncern Leonardo (pomenovaný tak na počesť Leonarda da Vinciho). 

Spartan prevzal pohonné jednotky, väčšiu časť avioniky i manipulačné prostriedky s nákladom od štvormotorového transportného lietadla Lockheed C-130J Hercules, a preto dostal prezývku baby Hercules (resp, skrátene baby Herc), čiže čosi ako detský Herkules. Pozoruhodným a na prvý pohľad nápadným prvkom lietadla je predná časť lietadla, ktorá má celkovo 16 okien, čo zabezpečuje posádke skvelý výhľad. V zadnej časti lietadla je sklopná rampa, pričom nakladanie či vykladanie uľahčuje to, že výšku hlavných podvozkových nôh možno prestavovať v rozsahu 50 cm. Spartan má rozpätie krídiel 28,7 m, dĺžku 22,7 m, výšku 9,6 m a jeho maximálna vzletová hmotnosť je 31 800 kg. Na pohon lietadla slúži dvojica turbovrtuľových motorov Rolls-Royce AE2100-D2A s výkonom po 3 460 kW. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 602 km/h, jeho cestovná rýchlosť je 583 km/h. Dolet s maximálnou záťažou je 4 260 kg, dolet s maximálnym množstvom paliva je 5 926 kg. Kabínu lietadla možno adaptovať na plnenie rôznych transportných úloh:  možno v nej prepravovať 46 vojakov, alebo 34 plne vystrojených výsadkárov, prípadne 36 zranených osôb (verzia MEDEVAC).

V tzv. civilnej verzii možno v kabíne prepravovať 27 cestujúcich. Spomeňme ešte, že v lietadle Spartan nájdeme takpovediac českú stopu – strednú časť krídla (centroplán) vyrába česká firma Aero Vodochody.

 No a dokážete si predstaviť, že by Spartan predvádzal vo vzduchu prvky leteckej akrobacie? Diváci mnohých leteckých dní sa presvedčili, že to Spartan dokáže – lietadlo je schopné vykonať premet, výkrut i tzv. nožový let s krídlami v zvislej polohe.

 

Text a foto Rado Mlýnek

Kiemelt információk

Košice Interational Airport

ANNOUNCEMENT: Terminal opening hours

3. november 2020
Košice International Airport Ryanair Liverpool

Brand new route from Košice to Liverpool inaugurated today

25. október 2020
Airport Kosice

From 26 September Slovakia is deemed a risk country for Great Britain

25. szeptember 2020