Letisko Kosice Flight Design CT

Mám kolegu, či skôr priateľa, ktorý vymyslel celkom vtipné označenie pre malé športové lietadlo poháňané piestovým motorom. Nazýva ho malým rapkáčikom. 

Jeden takýto rapkáčik nás navštívil koncom septembra 2009. Išlo o výrobok nemeckej firmy Flight Design, ktorá začala v roku 1997 vyrábať ultraľahké lietadlá typu CT (composite technology). Ako už z tohto označenia vyplýva, jeho hlavným konštrukčným materiálom sú ľahké uhlíkové kompozity. Lietadlo bolo v roku 2005 certifikované aj v USA, a to v kategórii LSA (light sport aircraft). 

Typ CT má rozpätie krídiel 853 cm, dĺžku 622 cm a výšku 216 cm. Prázdne lietadlo má hmotnosť približne 310 kg – konkrétna hmotnosť závisí od výstroja lietadla. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 600 kg. Na pohon lietadla slúži osvedčený piestový motor Rotax vo verzii s výkonom 74 kW alebo 59 kW.  Spotreba motora je (vzhľadom na režim letu) 14 až 18 l za hodinu. V priestrannej kabíne s veľmi dobrým výhľadom sú dve sedadlá vedľa seba.

Lietadlo Fligth Design CT má dĺžku vzletu len 160 m a dĺžku pristátia 155 m (cez prekážku 15 m). Cestovná rýchlosť lietadla je približne 205 km/h. Pádová rýchlosť v pristávacej konfigurácii je len okolo 65 km/h a dolet lietadla je cca 1 450 km. 

V súčasnosti vyrába firma Flight Design, ktorej hlavné výrobné kapacity sú, resp. boli na Kryme, zlepšené verzie s označením CTSW a CTLS. Doteraz vyrobila spomenutá firma vyše tisíc ultraľahkých lietadiel, ktoré sa používajú napríklad aj na kuriérne a pozorovacie účely. 

Vzhľadom na situáciu na Ukrajine musela byť produkcia v Chersone zastavená a výrobca sa rozhodol rozšíriť svoje kapacity v Česku. 

Obr. Flight Design CT

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

Nová linka Košice - Zurich

SWISS spojil Košice s Zürichom

12. Apríl 2024
Oslava 100. výročia lietania z Košíc

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice oslavuje 100 rokov od prvého komerčného letu

11. Apríl 2024
Letná sezóna na letisku Košice

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice preplo do letného režimu

4. Apríl 2024