Mám kolegu, či skôr priateľa, ktorý vymyslel celkom vtipné označenie pre malé športové lietadlo poháňané piestovým motorom. Nazýva ho malým rapkáčikom.
Jeden takýto rapkáčik nás navštívil koncom septembra 2009. Išlo o výrobok nemeckej firmy Flight Design, ktorá začala v roku 1997 vyrábať ultraľahké lietadlá typu CT (composite technology). Ako už z tohto označenia vyplýva, jeho hlavným konštrukčným materiálom sú ľahké uhlíkové kompozity. Lietadlo bolo v roku 2005 certifikované aj v USA, a to v kategórii LSA (light sport aircraft).
Typ CT má rozpätie krídiel 853 cm, dĺžku 622 cm a výšku 216 cm. Prázdne lietadlo má hmotnosť približne 310 kg – konkrétna hmotnosť závisí od výstroja lietadla. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 600 kg. Na pohon lietadla slúži osvedčený piestový motor Rotax vo verzii s výkonom 74 kW alebo 59 kW. Spotreba motora je (vzhľadom na režim letu) 14 až 18 l za hodinu. V priestrannej kabíne s veľmi dobrým výhľadom sú dve sedadlá vedľa seba.
Lietadlo Fligth Design CT má dĺžku vzletu len 160 m a dĺžku pristátia 155 m (cez prekážku 15 m). Cestovná rýchlosť lietadla je približne 205 km/h. Pádová rýchlosť v pristávacej konfigurácii je len okolo 65 km/h a dolet lietadla je cca 1 450 km.
V súčasnosti vyrába firma Flight Design, ktorej hlavné výrobné kapacity sú, resp. boli na Kryme, zlepšené verzie s označením CTSW a CTLS. Doteraz vyrobila spomenutá firma vyše tisíc ultraľahkých lietadiel, ktoré sa používajú napríklad aj na kuriérne a pozorovacie účely.
Vzhľadom na situáciu na Ukrajine musela byť produkcia v Chersone zastavená a výrobca sa rozhodol rozšíriť svoje kapacity v Česku.
Obr. Flight Design CT
Text a foto R. Mlýnek