Občas v mojom archíve narazím na fotku lietadla, pri ktorom si vôbec nespomínam, že niekedy naše letisko navštívilo. Podobne som to mal aj s lietadlom, ktoré bolo na prvý pohľad vojenské (nalakované typickou vojenskou kaki farbou) a podľa štvorcového bielo-červeného znaku na smerovke patrilo poľskému vojenskému letectvu.
Išlo o lietadlo typu M-28B, ktoré vyrábal poľský podnik PZL Mielec. Typ M-28 je modernizovanou verziou základného typu Antonov An-28 – bol vyvinutý ako ľahké dopravné lietadlo pre vtedajšiu sovietsku leteckú spoločnosť Aeroflot – ktoré malo byť náhradou za známy dvojplošník An-2.
Prvý vzlet prototypu An-28 (označeného ešte ako An-14M) sa uskutočnil v septembri 1969. Prvé predsériové lietadlo vzlietlo po prvý raz v apríli 1975. Sériová výroba typu An-28 bola v roku 1978 presunutá do poľského závodu PZL Mielec. Prvé v Poľsku vyrobené lietadlo An-28 však vzlietlo až 22. júla 1984. Závod PZL Mielec sa potom stal jediným výrobcom sériových verzií An-28 a vyvinul aj takpovediac „západnú“ verziu, poháňanú motormi Pratt & Whitney PT6A-65B s výkonom po 820 kW.
Pre poľské vojenské letectvo a námorníctvo vyvinul podnik PZL Mielec vojenskú verziu typu M-28, poháňanú pôvodnými motormi PZL-10S. Lietadlá pre letectvo majú označenie M-28B, lietadlá pre vojenské námorníctvo majú doplnkové označenie Bryza (morský vánok).
Lietadlo M-28 je hornoplošník s rozpätím krídiel 22,06 metrov, dĺžkou 13,1 metrov a výškou 4,9 metrov. Maximálna vzletová hmotnosť je 7 000 kíl a maximálna rýchlosť je 350 km/h. Typická cestovná výška je 3 000 metrov. Dĺžka rozjazdu pri vzlete je len 410 metrov.
Do Košíc priletelo v novembri 2008 lietadlo M-28B s trupovým číslom 0206 (výrobné číslo AJG002-06), ktorého interiér má salónnu úpravu. Podľa dostupných informácií používali v tej dobe poľské ozbrojené sily okolo 25 lietadiel M-28 rôznych verzií.
Text a foto: R. Mlýnek