Fokler-airpotkosice

Ak patríte do skupiny cestujúcich, ktorú označujeme anglickým termínom frequent flyer – teda ste doslova „častým“ cestujúcim – tak ste možno zažili, že na linke, prevádzkovanej určitou leteckou spoločnosťou ste leteli lietadlom úplne inej spoločnosti. K takejto situácii môže dôjsť, ak prevádzkovateľovi linky z nejakého dôvodu krátkodobo takpovediac chýba lietadlo – môže to byť napríklad kvôli poruche či plánovanej technickej prehliadke lietadla, z organizačných či personálnych dôvodov. Aby sa  takomto prípade prevádzkovateľ vyhol najhoršiemu scenáru, teda zrušeniu linky či liniek, vie si prenajať lietadlo od inej spoločnosti – obvykle ide o malé spoločnosti, ktoré sa na takéto služby špecializujú. Jednou z nich je rumunská spoločnosť Carpatair, ktorá bola založená v roku 1999 a má sídlo v meste Timisoara (Temešvár). Pôvodne táto spoločnosť lietala na pravidelných regionálnych linkách, v súčasnosti sa už špecializuje len na charterové lety a na krátkodobý či dlhodobý prenájom svojich lietadiel iným leteckým spoločnostiam. Služby Carpatairu nedávno využila poľská letecká spoločnosť LOT, ktorá si na niekoľko letov z Varšavy do Košíc (a samozrejme aj späť) prenajala jedno z troch lietadiel Fokker 100, ktoré má rumunská spoločnosť v svojej flotile.

Dopravné lietadlo typu F100 vyvinula dnes už neexistujúca holandská firma Fokker z úspešného menšieho typu F28 Fellowship. “Stovka“ má v porovnaní s modelom F28 predĺžený trup (tým kapacita vzrástla na maximálne 107 cestujúcich), pozmenené krídlo a motory novej generácie. Kokpit dostal modernú avioniku firmy Rockwell Collins. Prvý vzlet typu F100 sa uskutočnil 30. novembra 1986, typová certifikácia bola lietadlu udelená v novembri 1987. Prvé sériové stroje prevzala vo februári 1988 švajčiarska spoločnosť Swissair. Výroba typu Fokker 100 skončila v roku 1997, pričom celkovo bolo vyrobených 283 lietadiel.

Na snímkach je lietadlo F100 spoločnosti Carpatair pred štartom z košického letiska na linke poľského LOTu do Varšavy. Ide o lietadlo s rumunskou poznávacou značkou YR-FZA, ktorého výrobné číslo je  11395. Lietadlo bolo pôvodne dodané spoločnosti American Airlines, neskôr lietalo pre dnes už neexistujúcu kanadskú spoločnosť Jetsgo a pre Moldavian Airlines, v službách spoločnosti Carpatair je od februára 2015. Mimochodom, na košickom letisku sa z času na čas objavia lietadlá Fokker 100 so slovenskými poznávacími značkami OM-BYB a OM-BYC, patriace letke Ministerstva vnútra SR a slúžiace preprave našich ústavných a vládnych činiteľov.

 

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

shark-aero-om

Priletel k nám slovenský žralok

16. August 2019
airport

Tankoval u nás ruský vrtuľník Ka-32

1. August 2019
BAe 146-300SX-DIZ airport kosice

Na Korfu lieta štvormotorové lietadlo

8. Júl 2019