AA

Nedávno sme našich čitateľov informovali o tom, že rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines vyradila z prevádzky všetky svoje turbovrtuľové lietadlá Dash 8. Tieto lietadlá  – v našom letiskovom slangu nazývané dašky – používala spoločnosť Austrian dlhé roky aj na linke spájajúcej rakúske hlavné mesto Viedeň s východoslovenskou metropolou. Náhradou za turbovrtuľové dašky, lietajúce na krátkych linkách Austrianu, sa stali najmä dvojmotorové prúdové lietadlá vyrábané brazílskou firmou Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A.) patriace do série E-Jet (označovanej aj ako ERJ – Embraer Regional Jet).

Prvým členom tejto rodiny bol najmenší typ E170, ktorý sa leteckým spoločnostiam začal dodávať v marci v roku 2004. Predĺžením trupu vznikol typ E175 so zvýšenou kapacitou. Ďalším predĺžením trupu, zväčšením krídla a použitím výkonnejších motorov vznikli typy E190 a E195. Najväčší model E195 vykonal svoj prvý let 7. decembra 2004. Spoločnosť Austrian má v súčasnosti 17 lietadiel E195, ktoré používa na svojich regionálnych linkách vrátane spojenia Viedeň-Košice-Viedeň. Stodeväťdesiatpäťka má rozpätie krídel 28,7 m, dĺžku 38,7 m a výšku 10,6 m. Kabína pojme 120 cestujúcich. Lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť 50 800 kg a na jeho pohon slúžia dva turbodúchadlové motory General Electric CF34-8E s maximálnym ťahom po 82,3 kN. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 835 km/h, maximálna cestovná výška je 12 500 m, maximálny dolet je 2 140 km. Embraer zdôrazňuje ekonomickú prevádzku svojho najväčšieho typu a uvádza, že jeho spotreba na jedného cestujúceho (pri plnom obsadení lietadla) je menej než 4 l/100 km. Mimochodom, Embraer sa vypracoval na tretieho najväčšieho výrobcu dopravných lietadiel na svete (po gigantoch Boeing a Airbus). 

Niekoľko lietadiel E195 z flotily Austrianu má aj mená – na letisku sme zastihli lietadlo s poznávacou značkou OE-LWL, ktoré dostalo meno City of Prague (mesto Praha). Toto lietadlo bolo v apríli 2012 dodané spoločnosti Lufthansa Cityline a lietalo s nemeckou značkou D-AEBN, pre Austrian lieta od júna 2016. Ako nám povedal člen posádky, let z Viedne do Košíc im trval len 37 minút a prebiehal  v cestovnej hladine FL 270, teda vo výške 8 230 metrov. 

Alternatívny titulok tohto článku by teda mohol znieť: Česká Praha priletela brazílskym lietadlom z rakúskej Viedne do slovenských Košíc za 37 minút.

 

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

Mirage IIIRS R-2108

DVADSIATY ŠTVRTÝ DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: ŠVAJČIARSKE PRIESKUMNÉ LIETADLO MIRAGE IIIRS

19. Október 2021
Eurocopter EC145 4L-WWW

DVADSIATY TRETÍ DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: GRUZÍNSKY VRTUĽNÍK ,,WHISKEY-WHISKEY-WHISKEY”

19. Október 2021
Maule MXT-7 Star Rocket SP-KBC

DVADSIATY DRUHÝ DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: HORNOPLOŠNÍK MAULE MXT-7 STAR ROCKET

13. Október 2021