Letisko Košice

Košičania i ľudia, bývajúci v okolí východoslovenskej metropoly, boli v nie tak dávnej minulosti zvyknutí na to, že im nad hlavami často – temer každý deň – lietali vojenské lietadlá. V súčasnosti sa už slovenské vojenské lietadlá objavujú na našom letisku či nad ním pomerne zriedkavo. Ak už nejaký ten „vojak“ priletí, ide obvykle o niektoré z taktických transportných lietadiel, patriacich do stavu Dopravného krídlo generála Milana Rastislava Štefánika, ktoré sídli na letisku Kuchyňa. Toto krídlo disponuje niekoľkými českými lietadlami L410 rôznych verzií a dvomi lietadlami C-27J Spartan. Nedávno sa na našom letisku na chvíľu zastavil jeden z dvojice slovenských spartanov, a to lietadlo s trupovým číslom 1931. Zmluva o nákupe dvoch lietadiel Spartan pre naše vzdušné sily bola podpísaná v októbri 2014, prvé lietadlo nám bolo dodané 31. októbra 2017 a druhé 9. apríla 2018. V stave nášho letectva nahradili tieto lietadlá už doslúživšie lietadlá Antonov An-24 resp. An-26. 

Lietadlo C-27J Spartan bolo vyvinuté na báze talianskeho lietadla Alenia G.222, a to v spolupráci s americkou firmou Lockheed Martin. Ako výrobca lietadla sa dnes uvádza multinárodný koncern Leonardo (pomenovaný tak na počesť Leonarda da Vinciho). 

Spartan prevzal pohonné jednotky, väčšiu časť avioniky i manipulačné prostriedky s nákladom od štvormotorového transportného lietadla Lockheed C-130J Hercules, a preto dostal prezývku baby Hercules (resp, skrátene baby Herc), čiže čosi ako detský Herkules. Pozoruhodným a na prvý pohľad nápadným prvkom lietadla je predná časť lietadla, ktorá má celkovo 16 okien, čo zabezpečuje posádke skvelý výhľad. V zadnej časti lietadla je sklopná rampa, pričom nakladanie či vykladanie uľahčuje to, že výšku hlavných podvozkových nôh možno prestavovať v rozsahu 50 cm. Spartan má rozpätie krídiel 28,7 m, dĺžku 22,7 m, výšku 9,6 m a jeho maximálna vzletová hmotnosť je 31 800 kg. Na pohon lietadla slúži dvojica turbovrtuľových motorov Rolls-Royce AE2100-D2A s výkonom po 3 460 kW. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 602 km/h, jeho cestovná rýchlosť je 583 km/h. Dolet s maximálnou záťažou je 4 260 kg, dolet s maximálnym množstvom paliva je 5 926 kg. Kabínu lietadla možno adaptovať na plnenie rôznych transportných úloh:  možno v nej prepravovať 46 vojakov, alebo 34 plne vystrojených výsadkárov, prípadne 36 zranených osôb (verzia MEDEVAC).

V tzv. civilnej verzii možno v kabíne prepravovať 27 cestujúcich. Spomeňme ešte, že v lietadle Spartan nájdeme takpovediac českú stopu – strednú časť krídla (centroplán) vyrába česká firma Aero Vodochody.

 No a dokážete si predstaviť, že by Spartan predvádzal vo vzduchu prvky leteckej akrobacie? Diváci mnohých leteckých dní sa presvedčili, že to Spartan dokáže – lietadlo je schopné vykonať premet, výkrut i tzv. nožový let s krídlami v zvislej polohe.

 

Text a foto Rado Mlýnek

Nedávno pridané

CSA v Košiciach

Špeciálny „pozdravný“ let Českých aerolínií

23. Apríl 2024
Nová linka Košice - Zurich

SWISS spojil Košice s Zürichom

12. Apríl 2024
Oslava 100. výročia lietania z Košíc

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice oslavuje 100 rokov od prvého komerčného letu

11. Apríl 2024