Alitalia A320-216

Prezidenti, predsedovia vlád a iní vysokí štátni predstavitelia majú obvykle na svoje oficiálne cesty do cudziny k dispozícii dopravné lietadlá, ktoré majú viac či menej luxusne vystrojený interiér. Bežne sa takéto lietadlá nazývajú vládne a ich prevádzku vo väčšine krajín zabezpečujú špeciálne útvary vojenského letectva. Možno spomenúť, že u nás je to inak – prepravu vládnych činiteľov zabezpečujú lietadlá, patriace do letky ministerstva vnútra.

Nájdu sa ale krajiny, ktoré žiadne špeciálne lietadlá pre svojich predstaviteľov nemajú, ale prenajímajú si ich od niektorej leteckej spoločnosti. Takto cestuje po svete aj najvyšší predstaviteľ najmenšej krajiny sveta, teda Vatikánu, ktorý nemá žiadne vlastné lietadlá. Najvyšším predstaviteľom tohto štátu je pápež (presnejšie rímsky pápež), ktorý je aj hlavou Katolíckej cirkvi.

Na zahraničné cesty si pápeži (resp. Štát Vatikán) obvykle prenajímajú lietadlá od talianskej leteckej spoločnosti Alitalia. Tak to urobil aj pápež František, ktorý na cestu z Ríma do Budapešti, Bratislavy, Košíc, späť do Bratislavy a následne domov do Ríma použil štandardný Airbus A320, patriaci do flotily Alitalie. Išlo o lietadlo s úplným typovým označením A320-216 a s poznávacou značkou EI-DTM – lietadlo je teda registrované v Írsku. Podľa našich informácií má toto lietadlo kabínu pre 174 cestujúcich v ekonomickej triede a žiadne pohodlnejšie sedadlá v biznis a prvej triede. Lietadlo sa prvý raz dostalo do vzduchu 9.novembra 2009 a Alitalia si ho prevzala 29. apríla 2009. Vedľa ľavých predných dverí je vpravo hore erb pápeža Františka. Keď je pápež na palube, používa Alitalia číslo letu AZ4000. V minulosti sa pri niektorých letoch používal volací znak „Shepherd One“, čiže pastier jednotka. 

Za určitú kuriozitu možno považovať to, že pri lete z Budapešti do Bratislavy vykonal airbus s pápežom na palube už nad slovenským územím dve kompletné otáčky (teda dvakrát o 360 stupňov). Išlo v podstate o spomaľovací manéver, aby lietadlo nepriletelo do Bratislavy skôr než bol dohodnutý plán, čím sa aj umožnilo pristátie pravidelnej linky Ryanairu.

No a ak ste na letisku v Košiciach či Bratislave videli „pápežský“ Airbus A320, tak vedzte, že je to určite naposledy, čo ste mohli vidieť lietadlo spoločnosti Alitalia. Tá sa totiž už dlhšie potáca vo finančných problémoch a preto bola pretransformovaná do spoločnosti ITA (Italia Trasporto Aereo), ktorá začne letovú prevádzku 15. októbra tohto roku.

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

Mirage IIIRS R-2108

DVADSIATY ŠTVRTÝ DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: ŠVAJČIARSKE PRIESKUMNÉ LIETADLO MIRAGE IIIRS

19. Október 2021
Eurocopter EC145 4L-WWW

DVADSIATY TRETÍ DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: GRUZÍNSKY VRTUĽNÍK ,,WHISKEY-WHISKEY-WHISKEY”

19. Október 2021
Maule MXT-7 Star Rocket SP-KBC

DVADSIATY DRUHÝ DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: HORNOPLOŠNÍK MAULE MXT-7 STAR ROCKET

13. Október 2021