shark-aero-om

Titulok je síce po gramatickej i štylistickej stránke v poriadku, ale s obsahovou či vecnou stránkou je to už horšie: živočích s označením slovenský žralok evidentne neexistuje, a aj keby existoval, zrejme by nelietal. Pod slovenským žralokom máme na mysli lietadlo s typovým označením Shark (žralok), ktoré vyvinula, vyrába a do viacerých krajín vyváža spoločnosť Aero Shark, sídliaca na letisku v Senici. Na našom letisku nedávno pristál „žralok“ so slovenskou značkou OM-S222.

Slovenský lietajúci žralok vznikol z iniciatívy Jaroslava Dostála a Vladimíra Pekára, ktorí sa v roku 2007 rozhodli vyvinúť a vyrábať rýchle športové ultraľahké lietadlo. Formálne bolo toto rozhodnutie oznámené na leteckej výstave Aero Friedrichshafen. Začiatkom roka 2008 sa začalo s výrobou foriem a v roku 2009 bol na vyššie spomenutej výstave predstavená maketa lietadla. Prvý vzlet sa uskutočnil 19. augusta 2009 z letiska v Břeclavi na Morave. Lietadlo Shark je konštruované tak, aby splňovalo európske predpisy pre lietadlá kategórie UL (ultralight čiže ultraľahké) i americké predpisy pre kategóriu LSA (light sport aircraft, čiže ľahké športové lietadlá). Štruktúrne (nosné) časti lietadla sú zhotovené prevažne z uhlíkových kompozitov, v malej miere je použitý sklolaminát. Jednoškrupinový trup s integrálnym kýlom má zakomponované opierky pre ramená, operadlá, podlahu a prístrojové dosky. Na odtokovej hrane kompozitného krídla je jednoštrbinová klapka. Pre transport alebo uskladnenie možno krídla i stabilizátor jednoducho odmontovať. Celočalúnený kokpit s tandemovým usporiadaním nastaviteľných sedadiel má dvojité riadenie – bočnú riadiacu páku na pravej strane, páku ovládania motora a ovládač vztlakových klapiek na ľavej strane. Prístrojová doska je štandardne vybavená monitorom EFIS/EMS pre oboch pilotov, ukazovateľom stavu paliva, rádiostanicou, GPS a pomocným rýchlomerom a výškomerom. Za zadným sedadlom je batožinový priestor. Lietadlo môže byť vystrojené pevným alebo zaťahovacím podvozkom. Rozpätie krídiel je 7,9 m, dĺžka je 6,85 m, výška je 2,5 m. Na pohon lietadla slúži osvedčený motor Rotax 912 S s maximálnym výkonom 75 kW. Dve palivové nádrže s celkovou kapacitou 100 l sú integrované v krídlach. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla (verzia UL) je 472 kg. Maximálna cestovná rýchlosť je 300 km/h, optimálna rýchlosť sa pohybuje v rozmedzí od 250 do 270 km/h. Pri optimálnej rýchlosti je spotreba len 15 litrov na hodinu letu.

Pri pohľade na lietadlo zboku je celkom zrejmé, prečo tvorcovia nazvali lietadlo Shark – jeho zvislá chvostová plocha pripomína plutvu žraloka.

 

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

airport-kosice

Stanovisko k miestnej pohotovosti 30.8. 2019

31. August 2019
ryanair - kosice

V dôsledku globálnej leteckej krízy spôsobenej uzemnením Boeingov 737 MAX pozastavuje Ryanair svoju linku do Košíc

26. August 2019
airport

Tankoval u nás ruský vrtuľník Ka-32

1. August 2019