Košice Airport

Lietadlá typu PC-12, vyrábané švajčiarskou firmou Pilatus (pomenovanou podľa rovnomennej hory), je najpredávanejšie a teda najúspešnejšie jednomotorové turbovrtuľové lietadlo s pretlakovou kabínou v kategórii lietadiel pre všeobecné letectvo (general aviation) na svete. Začiatok vývoja typu PC-12 oznámil Pilatus v októbri 1989, aj keď v tom čase už vývoj pod utajením prebiehal. Dva prototypy boli dohotovené 1. mája 1991, prvý vzlet jedného z nich sa uskutočnil 31. mája spomenutého roku. Na dosiahnutie stanovených výkonnostných parametrov však bolo potrebné vykonať modifikácie krídiel, takže získanie švajčiarskej certifikácie sa z pôvodne plánovaného termínu v polovici roka 1991 presunulo až na 30. marec 1994. Získanie certifikácie od amerického úradu pre letectvo v júli 1994 otvorilo typu PC-12 cestu prakticky do celého sveta. Lietadlo je certifikované pre pilotáž len jedným pilotom. Kabína lietadla je štandardne konfigurovaná pre deviatich cestujúcich, môže však byť usporiadaná aj inak – napríklad pre šiestich cestujúcich, sediacich v pohodlných kreslách, či na kombinovanú prepravu štyroch cestujúcich a nákladu. Interiér bol navrhnutý v spolupráci s firmou BMW Designworks a pripomína interiér luxusného automobilu. Úspech lietadla podnietil výrobcu k jeho modernizácii. Modernizovaná verzia PC-12/47E, predávaná pod obchodným označením PC-12 NG (next generation), bola certifikovaná v roku 2008. Táto verzia sa vyznačuje výkonnejším motorom a modernou avionikou Honeywell Primus Apex s digitálnymi displejmi (tzv. sklenený kokpit). 

Lietadlo Pilatus PC-12/47E má dĺžku 14,4 m, rozpätie krídiel 16,28 m a výšku 4,26 m. Prázdne lietadlo váži 2 810 kg a jeho maximálna vzletová hmotnosť je 4 740 kg. Na pohon lietadla slúži jeden turbovrtuľový motor × Pratt & Whitney Canada PT6A-67P výkonu 890 kW, poháňajúci päťlistovú vrtuľu priemeru 2,67 m, zhotovenú z kompozitného materiálu. Cestovná rýchlosť lietadla je 528 km/h, maximálna cestovná výška je 9 144 m (30 000 stôp) a dolet je 3 417 km. Veľkou výhodou lietadla je aj to, že môže vzlietať z umelo nespevnených dráh i pristávať na nich. Spoločnosť Pilatus Aircraft dodala odberateľom na celom svete viac než 1 700 lietadiel typu PC-12.

V Košiciach sme nedávno privítali lietadlo PC-12/47E s poznávacou značkou OM-TVV – ide o vôbec prvé lietadlo typu PC-12 v slovenských farbách. Lietadlo, vyrobené v roku 2016,  má výrobné číslo 1604, jeho majiteľom je Tatravagónka v Poprade a prevádzkuje ho bratislavská firma Tatra JET. Do slovenského leteckého registra bolo lietadlo zapísané v marci 2019 (predtým lietalo s registráciou A6-GIA). Dodajme ešte, že od júla tohto roku je v slovenskom leteckom registri zapísané druhé slovenské lietadlo typu PC-12 – jeho poznávacia značka je OM-AAK.  

Text a foto Rado Mlýnek

Nedávno pridané

Košice International Airport

Zmeny v opatreniach pri návrate na Slovensko

18. September 2020
Letisko Košice opatrenia

POZOR: Nové opatrenia pre cestujúcich

8. September 2020
Letisko Košice

Košice hlásia dve nové letecké linky so severným Anglickom

2. September 2020