Fanúšikom letectva sa zdajú všetky lietadlá takpovediac technicky krásne. A ak je tá krása zvýraznená oku lahodiacou farebnou úpravou trupu či celého lietadla, tak to nemá chybu! Takýmto pestrofarebným strojom bolo aj lietadlo typu Antonov An-28 s litovskou poznávacou značkou LY-APB, ktoré nás navštívilo v novembri 1999.
Typ An-28 je ľahký dvojmotorový turbovrtuľový stroj, vyvinutý z modelu An-14M. Lietadlo zvíťazilo v súťaži s konkurenčným modelom Beriev Be-30, ktorej cieľom bol vývoj a výroba vhodného lietadla na krátke trate spoločnosti Aeroflot. Prvý let prototypu sa uskutočnil v septembri 1969. Testy lietadiel overovacej série však nesplnili očakávania, a to najmä pre nízky výkon motora. Kvalitnejší a výkonnejší motor bol k dispozícii až v roku 1975. O rok neskôr sa začala licenčná výroba v poľskej spoločnosti PZL Mielec, motory sa vyrábali vo firme PZL Rzeszow.
V roku 1993 vyvinuli poľské firmy zlepšenú verziu, označenú PZL M28 Skytruck. Celkovo bolo do roku 1993 vyrobených len 191 lietadiel An-28. Lietadlo bolo navrhnuté na dopravu najviac 17 cestujúcich, prípadne 1 750 kg nákladu. Cestovná rýchlosť lietadla je 335 km/h, maximálny dolet lietadla je 1 365 km.
Ako zaujímavosť možeme spomenúť, že typ An-28 bol v kóde NATO označovaný Cash, čiže hotovosť.
Autor článku: R. Mlýnek