Letisko Kosice Gulfstream G200

 

Jedným zo zaujímavejších bizjetov, ktoré sa v nevľúdnom februárovom počasí roku 2009 objavili na našom letisku, bol Gulfstream G200 s rakúskou poznávacou značkou OE-HAZ. Lietadlo bolo vyrobené v roku 2005. Predtým, ako sa v júli v roku 2008 dostalo do služieb rakúskej firmy Majestic Executive Aviation AG, lietalo v USA s poznávacími značkami N702GA a N601DV. 

Typ G200 je výrobkom americkej firmy Gulfstream, ktorá patrí do koncernu General Dynamics. Podľa výrobcu patrí do kategórie označovanej „super midsize bizjet“, čiže prúdové obchodné lietadlo „superstrednej“ triedy (väčšie ako lietadlo strednej triedy, ale menšie ako veľký bizjet). 

Lietadlo G200 bolo pôvodne známe pod označením Galaxy, pretože ho vyvinula a dodnes vyrába izraelská spoločnosť IAI. Túto firmu prevzala v roku 2001 americká firma Gulfstream, ktorá neskôr vytvorila nový jednotný číselný systém označovania svojich výrobkov. 

Lietadlo G200 – či vtedy ešte Galaxy – vykonalo svoj prvý let 25. decembra 1997 a dodávky odberateľom začali v roku 1999. 

Lietadlo má rozpätie krídiel 17,7 m, dĺžku 18,97 m a výšku 6,53 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 16 080 kg. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory typu PW306A, každý s maximálnym ťahom 26,87 kN. Kabína pre cestujúcich má dĺžku 7,44 m a výšku 191 cm, takže v nej možno pohodlne stáť. Kabína môže byť v salónnom usporiadaní pre 4 až 10 cestujúcich, maximálny počet sedadiel je 18. 

V modernom kokpite sú veľké farebné displeje systému Rockwell Collins ProLine 4. Lietadlo je vystrojené aj poveternostným radarom a systémami na varovanie pred kolíziou s inými lietadlami (TCAS II) a na varovanie pred blízkosťou terénu (EGPWS). Cestovná rýchlosť lietadla je 752 km/h, maximálny dolet je 6 708 km. Gulfstream G200 môže lietať v letovej hladine až 450, čo predstavuje 13 716 metrov. Lietadlo sa naďalej vyrába v Izraeli, potom preletí do USA, kde sa inštaluje vnútorné vybavenie. 

Obr. Gulfstream G200 OE-HAZ c.1

Text a foto R. Mlýnek

 

Nedávno pridané

Brazílsky ERJ 190 Letisko Košice

ŠTYRIDSIATY SIEDMY DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: BRAZÍLSKY ERJ 190 V UKRAJINSKÝCH FARBÁCH

23. September 2022
Letisko Kosice Flight Design CT

ŠTYRIDSIATY PIATY DIEL FOTOPOHĽADY DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: TAKÝ MALÝ RAPTÁČIK

8. September 2022
Cessna 425 Conquest I

Cessna 425 „dobyla“ košické letisko

17. August 2022