Francúzska firma Dassault vyrábajúca široký sortiment bizjetov, pod spoločným označením Falcon (sokol), je v súčasnosti jediným výrobcom trojmotorových bizjetov. Prvým takýmto bizjetom bol model Falcon 20, ktorého konštrukcia vychádza z dvojmotorového modelu Falcon 20. Oba modely však majú spoločnú len časť trupu.
Prototyp modelu Falcon 50 po prvý raz vzlietol v novembri 1976 a certifikáciu FAA získal v marci 1979. Falcon 50 bol vyvinutý tak, aby mohol absolvovať bez medzipristátia dlhé lety cez Atlantik. Lietadlo má rozpätie krídiel 18,86 m, dĺžku 18,52 m a výšku 6,98 m., maximálna vzletová hmotnosť je až 18 500 kg. Počet sedadiel je 19, obvykle je však v kabíne osem až deväť sedadiel.
Na pohon lietadla slúžia tri motory Garrett TFE731, každý s ťahom 16,6 kN. Maximálna cestovná rýchlosť je 880 km/h, optimálna rýchlosť pri dlhých letoch je 800 km/h. Maximálny dolet s ôsmimi cestujúcimi je 5 715 km. Od januára 1997 sa dodával modernizovaný model Falcon 50EX, poháňaný úspornejšími motormi TFE73140. Produkcia modelu Falcon 50 skončila v roku 2008, po vyrobení 352 kusov.
V septembri 2008 sa na našom letisku zastavil bizjet Dassault Falcon 50 s ukrajinskou poznavacou značkou UR-CCF. Tento Falcon má výrobné číslo 212 a pôvodne bol dodaný (v januári 1999) americkej spoločnosti Wabash National Corporation a mal poznávaciu značku N85WN. Od 10. decembra 2002 lietal pre spoločnosť Air Print, a to s luxemburskou poznávacou značkou LX-APG.
V októbri 2004 sa majiteľom lietadla stala ukrajinská spoločnosť CABI. Podľa informácie z februára tohto roka je tento bizjet na americkom letisku North Myrtle Beach a je ponúkaný na predaj.
Text a foto: R. Mlýnek