An-2 OM-RIP na letisku Košice

 

Pri potulkách po cintorínoch našich miest a dediniek občas natrafíme aj na hrobové tabule so skratkou RIP či R.I.P. Pozostalí, ktorí túto skratku na hrob osadili, určite vedia, čo znamená. Veľmi ťažko však odhadnúť, koľkí z bežných návštevníkov cintorínov poznajú jej pravý význam. Skratka RIP (alebo R.I.P.) znamená  latinsky „Requiescat In Pace”, čiže odpočívaj v pokoji. Ide o epitaf či idiom na poctu zomrelého. Okrem takpovediac hmotnej podoby skratky, obvykle napísanej ozdobným písmom, sa rozmáha jej používanie vo virtuálnom  internetovom priestore. Veď načo by sa mladý človek unúval dlhou kondolenciou, keď môže jednoducho naťukať tri písmenká. Natíska sa otázka, prečo sme do nášho seriálu, venovaného letectvu, zaradili informáciu o význame skratky RIP. Tá síce skutočne nemá s lietaním nič spoločného, no predsa len sa na oblohe občas objaví. Vynáša ju do vzduchu lietadlo An-2 košického aeroklubu s poznávacou značkou OM-RIP. Stručne uvedieme základné informácie o type An-2, ktorý koncom druhej svetovej vojny začal vyvíjať konštruktér Oleg Antonov. Ten dostal požiadavku na všestranne využiteľné robustné lietadlo, ktoré by sa dobre uplatnilo vo vojenskom letectve, v poľnohospodárstve i v športovom letectve. Prototyp nového lietadla po prvý raz vzlietol v auguste 1957 a krátko potom sa rozbehla sériová výroba, ktorá – ak veríme čínskym zdrojom – trvá doteraz. 

Typ An-12 sa stal megaúspešným lietadlom a jedným z najviac vyrábaných typov – celkový počet vyrobených kusov už presiahol 18 000. Po druhej svetovej vojne bolo množstvo lietadiel An-2 takpovediac „demilitarizovaných“ a v socialistických krajinách ich dostali aerokluby. V československých aerokluboch dostali lietadlá prezývku Andula a využívali sa najmä na vysadzovanie parašutistov alias paragánov. Okrem spomenutej prezývky malo lietadlo – podobne ako ostatné sovietske typy - aj polooficiálne označenie v kóde NATO: veľká Andula dostala meno po malom revolveri Colt.

Typ An-12  sa sériovo vyrábal v Kyjeve, časom i v dvanástich rôznych verziách, napríklad poľnohospodárske An-2SCh, dopravné An-2P pre 12 až 14 cestujúcich, transportné An-2T, fotoprieskumné An-2F, An-2S pre prepravu zranených či chorých.

Lietadlá An-2 postupne miznú z leteckého neba a končia na šrotoviskách. Ak dnes už Andula, ktorú sme vyfotili ešte v roku 1999, nebrázdi oblohy, môžeme len kondolovať R.I.P., OM-RIP!

 

Text a foto R. Mlýnek

 

Nedávno pridané

Nová linka Košice - Zurich

SWISS spojil Košice s Zürichom

12. Apríl 2024
Oslava 100. výročia lietania z Košíc

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice oslavuje 100 rokov od prvého komerčného letu

11. Apríl 2024
Letná sezóna na letisku Košice

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice preplo do letného režimu

4. Apríl 2024