RJ85 G-JOTR

Štvormotorové lietadlá sa na našom letisku nevyskytujú príliš často – nebývalo to ale vždy tak, pretože pred mnohými desaťročiami používali vtedajšie Československé aerolínie na linkách do Košíc aj štvormotorové turbovrtuľové lietadlá typu Iljušin Il-18. Pokiaľ ide o nie tak vzdialenú minulosť, z času na čas pristáli na našom letisku štvormotoráky rôznych typov – boli to najmä nákladné lietadlá Antonov An-124 či An-12, Douglas DC-8 i Lockheed C-130.

Nedávno sa na našom letisku objavil štvormotorový hornoplošník Avro RJ85, ktorý z Frankfurtu priviezol japonskú delegáciu na otvorenie nového závodu firmy Minebea v priemyselnom parku neďaleko letiska. Lietadlá radu Avro RJ (regional jet) sú modernizovanou verziou lietadiel BAe 146, ktoré vyrábala britská spoločnosť British Aerospace, dnes súčasť koncernu BAE Systems. Lietadlá BAe 146/Avro RJ sú určené na prepravu cestujúcich alebo nákladu na krátkych regionálnych linkách. Ide o hornoplošník s chvostovými plochami tvaru T, ktorého turbodúchadlové motory sú zavesené na pylónoch pod krídlami. Lietadlo je veľmi tiché – o tom sme sa presvedčili počas jeho pristávania na našom letisku – a preto bolo ponúkané pod marketingovým označením Whisperjet (šepkajúce prúdové lietadlo). Nákladná verzia niesla doplnkové označenie QT, čo znamená quiet trader, teda tichý obchodník.

Prvý vzlet prvého prototypu lietadla BAe 146 sa uskutočnil 3. septembra 1981, teda pred 37 rokmi. Prvou leteckou spoločnosťou, ktorá zaradila typ 146 do služby, bola dnes už neexistujúca britská spoločnosť Dan-Air. Najväčším prevádzkovateľom lietadiel radu 146/RJ bola švajčiarska spoločnosť Swiss Global Air Lines, ktorá posledné lietadlo RJ100 vyradila v auguste 2017. Lietadlá radu 146 sa vyrábali v troch verziách (-100, -200 a -300), ktoré sa líšili najmä dĺžkou trupu a teda aj kapacitou. Najdlhšia verzia 146-300 pojme pri tesnom usporiadaní sedadiel až 112 cestujúcich. V roku 1993 začal výrobca dodávať modernizované modely, preznačené na Avro RJ. Táto verzia sa, okrem iných zmien, vyznačuje výkonnejšími motormi, inštalovanými v pozmenených gondolách, a modernizovaným kokpitom s digitálnymi prístrojmi. Aj rad RJ má tri verzie, označené RJ75, RJ85 a RJ100. Posledné štyri lietadlá RJ boli dodané v roku 2003. Celkovo bolo vyrobených 387 lietadiel BAe 146/Avro RJ, čím sa tento program stal najúspešnejším programom výroby civilných dopravných lietadiel v Spojenom kráľovstve.

Do Košíc priletelo lietadlo RJ85 s britskou poznávacou značkou G-JOTR, ktorého výrobné číslo je E2294 a ktoré bolo v septembri 1996 dodané spoločnosti Delta Air Transport. Neskôr lietadlo lietalo pre spoločnosti Brussels Airlines a Falco Regional Aircraft. Od januára 2016 lieta lietadlo pre spoločnosť JOTA Aviation, ktorá bola založená v roku 2009 a má základňu na letisku London Southend Airport.

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

Swiss first flight from Kosice

PRESS RELEASE: Swiss International Air Lines now connect Košice with their Zürich network

27. March 2024
500 000 passengers from Kosice with Ryanair (25)

RYANAIR CELEBRATES 0.5M PASSENGERS MILESTONE IN KOŠICE WITH LAUNCH OF SUMMER SCHEDULE AND NEW ROUTE TO ZADAR

19. March 2024
a year at Kosice Airport

PRESS RELEASE: Košice Airport with a record result for 2023

17. January 2024