A321

Mnohí cestujúci, ktorí pravidelne či často využívajú linku nízkonákladovej spoločnosti Wizz Air do Londýna i späť, si možno ani nevšimli, že spomenutá spoločnosť zmenila typ lietadla, ktoré na túto linku nasadzuje: pôvodne to bol Airbus A320, v súčasnosti spája východoslovenskú metropolu s londýnskym letiskom Luton lietadlo typu Airbus A321. Tento rozdiel si pravdepodobne cestujúci, ktorý sa o letectvo bližšie nezaujíma, možno ani nevšimne – tristodvadvadsaťjednotka sa od typu A320 odlišuje prakticky len dĺžkou trupu a teda aj vyššou kapacitou.

Lietadlo A321 patrí do rodiny dvojmotorových „úzkotrupových“ (s jednou uličkou) lietadiel na krátke a stredné trate, ktorej základom je typ A320. Od tohto základného typu sú odvodené kratšie typy A318 (už sa nevyrába) a A319 i dlhší model A321.

Možno spomenúť, že firma Airbus oznámila začiatok programu A320 v marci 1984, pričom prvý prototyp vykonal prvý vzlet vo februári 1987 – teda pred viac než 30 rokmi. Prvá sériová tristodvadsiatka bola dodaná v marci 1988, a to spoločnosti Air France. Druhým modelom radu A320 sa stal predĺžený model A321 (prvý bol dodaný v roku 1994), prvé lietadlá kratších verzií A319 a A318 boli dodané v roku 1996 resp. 2003. Model A321, ktorého finálna montáž sa koná v Hamburgu a v americkom meste Mobile, má dĺžku 44,51 m, čo je približne o sedem metrov viac ako je dĺžka základného modelu A320. Predĺžením trupu (pred i za krídlom) sa zvýšila kapacita na maximálne 236 cestujúcich pri najtesnejšom jednotriednom usporiadaní sedadiel. V typickom dvojtriednom usporiadaní pojme lietadlo 185 cestujúcich. Lietadlo má rozpätie krídiel 35,8 m a výšku 11,76 m. Prvou vyrábanou verziou typu A321 bola verzia A321-100, ktorá však mala kratší dolet než typ A320 a vyrobilo sa jej okolo 90 kusov. Oveľa úspešnejšia je verzia A321-200, ktorá má prídavné palivové nádrže a konštrukčné úpravy, ktoré umožnili zvýšiť maximálna vzletovú hmotnosť na 93,5 tony a dolet až na 5 950 km.

Letecká spoločnosť Wizz Air disponuje 30 lietadlami A321 v konfigurácii s 230 sedadlami. Na snímkach je jedno z nich – zhodou okolností ide o lietadlo s britskou poznávacou značkou G-WUKC, patriace do flotily britskej pobočky (Wizz Air UK) maďarského dopravcu. Toto lietadlo s výrobným číslom 8169 vykonalo svoj prvý let 22. marca tohto roku, a to s nemeckou poznávacou značkou D-AZAR (jeho konečná montáž prebehla v Hamburgu) a spoločnosti Wizz Air bolo dodané o týždeň neskôr.

Na záver možno spomenúť, že začiatkom júna prevzal  Wizz Air svoje sté lietadlo, pričom podľa ambiciózneho plánu, označeného W300, by flotila maďarského nízkonákladového prepravcu mala mať koncom roka 2026 až 300 lietadiel, čo by jej umožnilo ročne prepraviť 100 miliónov cestujúcich.

Text a foto Rado Mlýnek

Nedávno pridané

ERJ-195LR-kosice-airport

Premiéra spoločnosti Montenegro Airlines

16. Júl 2018
polroku-2018-letisko-kosice

V prvom polroku 2018 zaznamenalo letisko Košice nárast o 14,2 %

4. Júl 2018
RJ85 G-JOTR

Priletel štvormotorový hornoplošník Avro RJ85

21. Jún 2018