Chinook

Vzlety a pristátia vrtuľníkov na našom letisku nie sú v súčasnosti ničím neobvyklým, ale vidieť skupinové pristátie troch dvojrotorových vrtuľníkov, ktoré sa zniesli na vybavovaciu plochu letiska v piatok 23. apríla, má skutočne šmrnc výnimočnosti. Je prakticky isté, že to bol vôbec prvý skupinový prílet trojice dvojmotorových vrtuľníkov rovnakého typu na naše letisko. Išlo o vrtuľníky Boeing CH-47 Chinook, patriace pozemnej zložke – US Army - ozbrojených síl USA. Vrtuľník spomenutého typu dostal meno podľa indiánskeho kmeňa Činukov. 

Vrtuľníky k nám prileteli z vrtuľníkovej základne v bavorskom Illesheime a po doplnení paliva odleteli na prešovskú vrtuľníkovú základňu, odkiaľ nasledujúci deň pokračovali do Rumunska. Vrtuľník CH-47 patrí stále medzi najrozšírenejšie a najvšestrannejšie vrtuľníky vo flotile US Army, aj keď jeho prototyp vykonal prvý let– to by málokto predpokladal – už pred 60 rokmi (v septembri 1961). Do služby v americkej armáde sa prvé Chinooky dostali v roku 1962 a odvtedy trvá ich sériová výroba. V priebehu rokov bol vrtuľník modernizovaný, pričom jednotlivé verzie dostávali doplnkové označenie písmenami abecedy. Do Košíc prileteli vrtuľníky verzie CH-47F, ktorá sa vyrába od roku 2006.

Vrtuľník Boeing CH-47F Chinook má dĺžku trupu 15,46 m, celková dĺžka s točiacimi sa rotormi je 30,14 m, výška je 5,68 m a šírka trupu je 3,78 m. Rotory majú priemer 18 metrov. Na pohon vrtuľníka slúžia dva turbohriadeľové motory firmy Honeywell, každý s výkonom 3 630 kW. Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je 22 680 kg. Najvyššia rýchlosť vrtuľníka je 302 km/h, s nákladom 9 500 kg dokáže vrtuľník letieť rýchlosťou 282 km/h. V trupe možno prepravovať až 55 vojakov i rôznu výzbroj – napríklad dve štandardné viacúčelové vozidlá HMMWV, známe pod prezývkou Humvee. Externe, v závese na centrálnom háku pod trupom možno prepravovať náklady hmotnosti až 11 ton. Boeing vyrobil doteraz viac než 1 200 vrtuľníkov Chinook rôznych verzií, ktoré slúžia vo vyše dvadsiatich štátoch. Výrobca v spolupráci s US Army vyvíja nové resp. modernizované verzie, takže podľa analytikov budú vrtuľníky Chinook v službe ešte aj po roku 2060 – teda sto rokov po prvom vzlete prototypu.

Text a foto R. Mlýnek 

Nedávno pridané

PAC P-750 XSTOL ZK-JGI

DEVIATY DIEL: Fotopohľady do histórie letiska Košice Novozélandské lietadlo s novozélandskou značkou

7. Máj 2021
Saab 105 Austrian Air Force

ÔSMY DIEL: Fotopohľady do histórie letiska Košice Saab 105 rakúskeho vojenského letectva

30. Apríl 2021
AN-12BP Slovak AF 2209

SIEDMY DIEL: Fotopohľady do histórie letiska Košice Štvormotorový transportný Antonov An-12

23. Apríl 2021