Austrian Airlines

Pravdepodobne ste sa s výrazom vis major už stretli a aj viete, že spomenutý latinský výraz sa do slovenčiny prekladá ako vyššia moc. Pod vyššou mocou sa – povedané stručne – rozumie zvláštna skutočnosť, spočívajúca v mimoriadnej, nepredvídateľnej, neodvrátiteľnej a nezavinenej udalosti, ktorá spôsobí nejakú škodu. Medzi najbežnejšie udalosti, ktoré napĺňajú pojem vyššia moc, patria živelné pohromy či katastrofy. Aj pandémiu COVID-19, ktorá od začiatku roka zasiahla celý svet, možno považovať za vyššiu moc, ktorá si vyžiadala v mnohých hospodárskych i spoločenských oblastiach prijatie rôznych reštriktívnych opatrení - tie sa výrazne dotkli aj leteckej dopravy. Od 13. marca boli v dôsledku opatrení prijatých na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19 zakázané medzinárodné lety s miestom pristátia na území SR. Pre košické letisko to znamenalo zrušenie odletov a príletov spoločností Austrian Airlines, České aerolínie, Eurowings, LOT Poľské aerolínie, Ryanair a Wizz Air.

Bezletové obdobie na letisku trvalo temer presne tri mesiace a letová prevádzka na pravidelných linkách bola obnovená 15. júna, keď sa na linku spájajúcu Prahu a Košice vrátili České Aerolínie. O týždeň nato, 22. júna, sa Austrian Airlines stali druhou leteckou spoločnosťou, ktorá obnovila svoju pravidelnú linku do Košíc, a to z Viedne. Obidve spomenuté spoločnosti nasadili na premiérových letoch obnovených liniek z Prahy resp. Viedne do Košíc osvedčené lietadlá ATR 72 resp. DHC-8. Ide o najbežnejšie používané – a konkurujúce si - dvojmotorové turbovrtuľové lietadlá pre regionálne trate. Stručne obidva typy predstavíme.

Lietadlo ATR 72 je výrobkom spoločnosti ATR, ktorá je spoločným podnikom francúzskej firmy Aérospatiale a talianskej firmy Alenia. Tento spoločný podnik sa vo francúzštine nazýva Avions de Transport Régional, v taliančine Aerei di Trasporto Regionale, takže skratka ATR je rovnaká v oboch jazykoch. Prvý prototyp prvého modelu, označeného ATR 42, po prvý raz vzlietol 16. augusta 1984. Zväčšením dĺžky i rozpätia krídiel  vznikol typ ATR 72 so štandardnou prepravnou kapacitou 72 cestujúcich, ktorý absolvoval prvý let  27. októbra 1988. Modernizovaná verzia ATR 72-500, ktorá absolvovala prvý let v roku 1997, sa vyznačuje výkonnejšími motormi výkonu po 2 148 kW, šesťlistovými vrtuľami a zmodernizovaným interiérom pre až 74 cestujúcich. Lietadlo má dĺžku 27,16 m, rozpätie krídiel 27,06 m, výšku 7,65 m a jeho maximálna vzletová hmotnosť 22 500 kg. Cestovná rýchlosť je niečo nad 500 km/h, maximálny dolet je 1 330 km. Prvý let z Prahy do Košíc a späť po trojmesačnom prerušení letov vykonalo lietadlo Českých aerolínií typu ATR 72-500 s poznávacou značkou OK-GFS, ktoré je vo flotile ČSA od decembra 2012. České aerolínie majú päť lietadiel spomenutého typu.

Spoločnosť Austrian Airlines nasadila na premiérový „pokrízový“ let z Viedne do východoslovenskej metropoly lietadlo, ktoré na svojej internetovej stránke predstavuje ako Bombardier Q400. To vás môže trochu zmiesť, pretože vyššie sme spomenuli, že z rakúskej metropoly k nám priletelo lietadlo typu DHC-8. Ide ale o ten istý typ lietadla, Lietadlo typu DHC-8, bežne označované ako Dash 8 (pomlčka osem), vyvinula kanadská spoločnosť De Havilland Canada a jeho prototyp vykonal prvý vzlet v roku 1983. V roku 1992 kúpil firmu DHC kanadský koncern Bombardier a lietadlo sa začalo označovať názvom nového vlastníka. Nie však nadlho, pretože v roku 2018 odkúpila firmu spoločnosť Longview, ktoré obnovila značku de Havilland Canada (DHC). Austrian používa najnovšiu verziu Dash 8-400, ktorá je označovaná aj ako Q400. Písmeno Q (quiet čiže tichý) znamená, že lietadlo je vystrojené systémom aktívneho potláčania hluku a vibrácií a teda „tiché“. Lietadlo má dĺžku 32,83 m, rozpätie krídiel 28,42 m, výšku 8,34 m a môže prepravovať až 90 cestujúcich (Austrian má kabínu pre 76 cestujúcich). Maximálna rýchlosť lietadla je 665 km/h, maximálny dolet je 1 630 km. Prvý obnovený let z Viedne do Košíc a späť absolvovalo lietadlo DHC 8-400 alias Q400 s poznávacou značkou OE-LGN, ktoré nesie meno mesta Gmunden a pre Austrian lieta od roku 2012. Mimochodom, typ DHC-8 nenazve personál nášho letiska inak než daška – toto slovo je odvodené od anglického slova dash, čiže pomlčka.   

 

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

ATR-72 letisko Košice

LIETAJÚ K NÁM (AJ) ŠVÉDSKE AEROLÍNIE

9. Máj 2024
Runway Run 2024 na letisku Košice

Veľkolepé znovuzrodenie jedinečného behu Košice Runway Run

29. Apríl 2024
letná charterová sezóna 2024 na letisku Kosice

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice odštartovalo tohtoročnú letnú sezónu

26. Apríl 2024