letisko Košice Air tractor AT-802

 

Ako pravdepodobne viete, cudzie slovo amfíbia má dva významy, pričom známejší je z oblasti biológie – amfíbia je obojživelník, ktorý v larválnom štádiu dýcha žiabrami a žije vo vode, a v dospelosti dýcha pľúcami a žije na súši. Výraz amfíbia bol prevzatý do letectva a označuje lietadlo, ktoré je schopné operovať z dvoch prostredí, teda z pozemného letiska i z vodnej hladiny. V oboch významoch možno slovo amfíbia preložiť do slovenčiny výrazom obojživelník.

Obojživelné lietadlá sa u nás vyskytujú skutočne veľmi zriedkavo, možno menej ako raz do roka. Preto bol prílet dvoch amfíbií naraz skutočne výnimočnou udalosťou a takpovediac premiérou svojho druhu na našom letisku. Išlo o dve lietadlá so švédskymi poznávacími značkami SE-MHN a SE-MHO. Lietadlá sa vracali domov z hasiacej misie v Grécku, kde pomáhali uhasiť požiare v okolí Atén. Pri lete domov sa na prvé dotankovanie zastavili bulharskej Sofii, odtiaľ leteli k nám do Košíc (let trval 2 h 21 min), ďalšia zastávka bola na poľskom letisku Olsztyn-Mazury a odtiaľ smeroval let na domovské letisko Skavsta neďaleko Štokholmu.

Lietadlá, ktoré u nás tankovali, boli dve verzie radu AT-802, ktorý od roku 1990 vyrába americká spoločnosť Air Tractor (vzdušný traktor). Lietadlo SE-MHN je verzie AT-802F, lietadlo SE-MHO je verzie AT-802AF. Obe verzie sú určené na hasenie požiarov v ich prvej fáze a ich hlavným rozlišovacím vonkajším znakom je to, že „efko“ má dvojmiestny kokpit a verzia AF je jednomiestna. Vodu na hasenie požiaru naberajú lietadlá do plavákových nádrží objemu 3 000 litrov pri plavbe po hladine. Vyrábajú sa aj ďalšie verzie, a to aj vojenské, ktoré sa využívajú najmä na boj proti pašerákom a malým povstaleckým skupinám.

Základná verzia AT-802 má rozpätie krídiel 18,06 m, dĺžku 10,95 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 7 257 kg. Na pohon lietadla slúži turbovrtuľový motor výkonu 1 010 kW. Cestovná rýchlosť lietadla je 356 km/h, výškový dostup je 4 000 m, dolet je 1 300 km.

Mimochodom, všimli ste si na lietadlách jednu technickú zvláštnosť? Ak nie, pozrite sa na podvozok, ktorý je štvorkolesový namiesto klasického trojkolesového, resp. dvojkolesového  (so zadnou ostrohou).

 

Text a foto R. Mlýnek

 

 

Nedávno pridané

Tu-154 European Air Charter

Bulharské „stopäťdesiatštvorky” už k nám nelietajú

22. September 2023
Nová letecká linka z Košíc do Zurichu

TLAČOVÁ SPRÁVA: SWISS spojí leteckou linkou Košice s Zürichom

13. September 2023
Letisko Košice prvýkrát vybavilo viac ako 100 000 cestujúcich za mesiac

Letisko Košice prvýkrát vybavilo viac ako 100 000 cestujúcich za mesiac

6. September 2023