Beechcraft D17

Šanca vidieť pristávať na košickom letisku dvojplošník  je skutočne mizivá. Výnimkou býva len letná sezóna, keď vzdušný priestor častejšie brázdi výsadkárske lietadlo An-2 košického aeroklubu. 

V našom bohatom fotoarchíve sa predsa len nájdu aj snímky dvojplošníkov. Jedným z nich bolo lietadlo s americkou poznávacou značkou NC16S, ktoré nás navštívilo v júli 2012. Lietadlo, určené pre najviac štyroch cestujúcich, má dĺžku 8,18 m, rozpätie krídiel 9,8 m a výšku 2,4 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 1 928 kg. Na pohon slúži hviezdicový motor výkonu 340 kW, cestovná rýchlosť je 325 km/h. 

Ide o dvojplošník s typovým označením D17S, ktorý vyvinula firma Beechcraft na začiatku svetovej hospodárskej krízy. Konštruktéri navrhli Model 17 ako robustné, priestranné, výkonné a rýchle lietadlo, určené pre bohatých podnikateľov. 

Prototyp lietadla s pevným podvozkom vzlietol po prvýkrát 4. novembra 1932. Do sériovej výroby sa ako prvý dostal model B17L, vystrojený pneumaticky zaťahovateľným podvozkom. 

Spomínané lietadlá modelu 17 mali doplnkové označenie Staggerwing, ktoré reflektovalo skutočnosť, že krídla neboli priamo nad sebou, ale horné krídlo bolo posunuté dozadu (voči spodnému krídlu). 

Dvojplošníky radu 17 sa vyrábali v desiatkach rôznych verzií, určených pre civilné a vojenské použitie. Výroba skončila v roku 1948, po vyrobení 785 kusov.  

Text a foto: R. Mlýnek


 

Nedávno pridané

An-2 OM-RIP na letisku Košice

OSEMDESIATY PIATY DIEL FOTOPOHĽADOV DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: ODPOČÍVAJ V POKOJI

12. Február 2024
Straton D7 na letisku Košice

OSEMDESIATY ŠTVRTÝ DIEL FOTOPOHĽADOV DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: ULTRAĽAHKÝ STRATON D-7

24. Január 2024
Bombardier Challenger 601  CAF 5105 na letisku Košice

OSEMDESIATY TRETÍ DIEL FOTOPOHĽADOV DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: VLÁDNY CHALLENGER SKONČIL V MÚZEU

24. Január 2024