lietadlo An-26B letisko Košice

 

Uvedomujem si, že som to s mojím obľúbeným „zašifrovaným“ titulkom možno trochu prehnal, ale možno ani nie. Veď je celkom možné, že k nám vetrík spoza našich východných hraníc privial nejaký ten pramienok kučeravých vlasov. V tomto príspevku však budú mať kučery celkom iný význam. 

Kedysi dávno, za existencie bipolárneho sveta, dávala organizácia NATO sovietskym vojenským lietadlám kódové, viac-menej vtipné, slovné označenia. Dôvod bol celkom jednoduchý – pravé typové označenie bolo určitý čas utajované, a tak NATO „vymyslelo“ pre každý nový typ slovné označenie. Platila pritom zásada, že prvé písmeno kódového slova označovalo kategóriu lietadla, napr. stíhacie či bojové lietadlá boli označené slovami začínajúcimi písmenom F (alias Fighter), dopravné lietadlá  boli označované slovom začínajúcim na C (Cargo). V súlade s týmto úzom dostalo ľahké transportné lietadlo z konštrukčnej dielne Olega Antonova, ktoré sa začalo sériovo vyrábať v roku 1969, v kóde NATO označenie Curl, čiže kučera. 

Typ An-26 nebol úplnou novinkou, ale v podstate militarizovanou verziou civilného lietadla An-24, určenou najmä na prepravu nákladov, ale aj vojakov s výzbrojou a výsadkárov. Na tieto účely bolo lietadlo An-24 prekonštruované tak, aby v zadnej časti trupu vznikla sklopná rampa na nakladanie a vykladanie nákladu. Motory boli nahradené výkonnejšími pohonnými jednotkami. 

Lietadlo An-26 má rozpätie krídel 29,2 m, dĺžku 23,8 m a výšku 8,58 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 25 000 kg, náklad môže mať hmotnosť až 5,5 ton. Dolet s maximálnym nákladom je 1 100 km. Na pohon lietadla slúžia dva turbovrtuľové motory Ivčenko AI-245VT, každý s výkonom 2 075 kW. Celkovo bolo vyrobených viac ako 1 400 lietadiel An-26. Dve z takýchto lietadiel slúžili aj v slovenskom vojenskom letectve. Po rozdelení Československa pripadli Slovensku dve lietadlá An-26 – obe sú už vyradené.

Nedávno priletelo do Košíc lietadlo An-26B s ukrajinskou poznávacou značkou UR-CQZ, ktoré bolo vyrobené v roku 1980 (má teda 43 rokov) pod výrobným číslom 9903. Pôvodne lietalo pre vzdušné sily Sovietskeho zväzu, neskôr pre ruské letectvo. Od októbra 2022 lieta pre spoločnosť Vulkan Air, ktorá sídli v Johannesburgu.

 

Text a foto Rado Mlýnek

 

Nedávno pridané

letisko Košice statistiky za prvý polrok 2024

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letiskom Košice za prvý polrok prešlo vyše 270-tisíc cestujúcich

9. Júl 2024
Airbus A320-231 v Košiciach

ZÁSKOK: 320-tka NAMIESTO 737-čky

25. Jún 2024
A310  na letisku Košice

DEVÄŤDESIATY DIEL FOTOPOHĽADOV DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: AIRBUS A310 S PORTUGALSKOU ZNAČKOU

18. Jún 2024