Cirrus SR22T letisko Košice

 

Opäť sa mi „podaril“ trochu nezrozumiteľný titulok má však jednoduché vysvetlenie.

Obidve slová, teda Cirrus a cirus, majú čosi spoločné s letectvom, aj keď každé iným spôsobom. Dnes už ťažko konkretizovať, prečo bratia Alan a Dale Klapmeierovci dali  v roku 1984 svojej novozaloženej firme názov Cirrus. Možno sa zahľadeli na oblohu a vysoko na nej zbadali krásne nariasený oblak cirus. Cirus (po latinsky cirrus), alebo riasa sa tvorí vo veľkých výškach, v oblastiach s veľmi nízkymi  teplotami, od -40 °C do -50 °C, a pozostáva výlučne z ľadových kryštálikov veľkosti až do 0,05 mm. Za denného svetla je cirus biely a tenký, a možno cez neho vidieť slnko aj mesiac. 

Ktovie, či sa pohľad na krásne nariasený cirus naskytol aj pilotovi rovnomenného lietadla pri jeho lete do Košíc koncom roka 2013. Išlo o lietadlo typu Cirrus SR22T s českou poznávacou značkou OK-VIK, ktoré bolo vyrobené v roku 2011 pod výrobným číslom 0182. 

Cirrus SR22 je jednomotorové, pôvodne štvormiestne, neskôr už päťmiestne lietadlo, ktoré americká firma Cirrus Aircraft začala vyrábať v roku 2001. Ide o výkonnejšiu verziu modelu SR20, od ktorého sa odlišuje najmä väčším rozpätím krídiel, väčšou palivovou nádržou a novým motorom. Lietadlo je postavené prevažne z ľahkých kompozitných materiálov. Jedným z najzaujímavejších technických prvkov lietadla je to, že je (ako prvé na svete) vystrojené padákovým záchranným systémom (CAPS), ktorý v prípade vážnej poruchy znesie celé lietadlo na zem. Systém CAPS je uložený v streche kabíny.

V júni 2010 prišla firma Cirrus s modelom SR22T, ktorý je poháňaný turbodúchadlovým piestovým motorom Continental s maximálnym výkon  235 kW. Motor má veľmi nízky stupeň kompresie, a preto môže spaľovať aj benzín s oktánovým číslom len 94. Model SR22T má rozpätie 12 m, dĺžku 7,92 m a hmotnosť 1 062 kg. Cestovná rýchlosť lietadla 333 km/h, jeho maximálny dolet je 1 754 km.

 

Text a foto R. Mlýnek

 

Nedávno pridané

4X-EKI

STOPRVÝ DIEL FOTOPOHĽADOV DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: OBČAS PRILETÍ AJ EL AL

13. Február 2025
L-410 Turbolet

STÝ DIEL FOTOPOHĽADOV DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: TENTO TURBOLET K NÁM UŽ NEPRILETÍ

27. Január 2025
BAe ATP

DEVÄŤDESIATY DEVIATY DIEL FOTOPOHĽADOV DO HISTÓRIE LETISKA KOŠICE: AKO SÚVISÍ HOKEJ S LIETADLAMI?

15. Január 2025