
V jednom z predchádzajúcich príspevkov sme už spomínali, že vrtuľníky (lietadlá s pohyblivými nosnými plochami) sú oveľa zriedkavejšími návštevníkmi nášho letiská než klasické lietadlá s pevnými krídlami. Mávajú pestrú farebnú úpravu trupu a mnohé sú takpovediac fotogenické.
Elegantnými tvarmi sa vyznačuje aj vrtuľník Bell 407, ktorý patrí medzi najrozšírenejšie civilné vrtuľníky na svete. S vývojom typu 207 (ako náhrady za tiež veľmi úspešný typ 206) začala americká firma Bell v roku 1993. Cieľom vývoja bolo postaviť vrtuľník, určený prevažne na prepravu šiestich cestujúcich alebo 1 200 kg nákladu.
Firma Bell oznámila vývoj typu 407 verejne na výstave Heli-Expo, konanej v januári 1995 v Las Vegas. Prvý z dvoch prototypov vykonal svoj prvý let 29. júna 1995, prvý sériový vrtuľník 407 vzlietol 10. novembra 1995. K užívateľom sa prvé vrtuľníky dostali v roku 1996.
Hlavný (nosný) rotor vrtuľníka Bell 407 má priemer 10,67 m a je zhotovený z kompozitných materiálov. Na pohon vrtuľníka slúžil turbohriadeľový motor Rolls-Royce 250 s maximálnym výkonom 606 kW (od roku 2007 sa do vrtuľníka montuje výkonnejší 690 kW motor). Maximálna rýchlosť vrtuľníka je 260 km/h, cestovná rýchlosť je 246 km/h, dolet je 612 km. Vrtuľník sa dodáva aj v sanitnej verzii, ktorá umožňuje prepravu pacienta na nosidlách. O tom, že sa „štyristosedmička“ takpovediac podarila, svedčí aj fakt, že sa v závode firmy Bell v kanadskom mestečku Mirabel doteraz vyrobilo už viac než 16 000 týchto vrtuľníkov.
Z dlhodobého pohľadu sme na našom letisku zaregistrovali prílet niekoľkých vrtuľníkov Bell 407. Koncom roka 2008 sa u nás ukázal s ukrajinskou poznávacou značkou UR-CHGI (viď. na snímke).
Tento vrtuľník má výrobné číslo 53642 a bol vyrobený v roku 2000. Predtým lietal s kanadskou poznávacou značkou C-GLZA a americkými poznávacími značkami N9126J a N33KC. Podrobnosti o tom, kde a pre koho dnes lieta vrtuľník so značkou UR-CHGI, sú, žiaľ, na internete nedohľadateľné.
Text a foto R. Mlýnek
Nedávno pridané

