airport

V porovnaní s klasickými lietadlami prilietava na košické letisko relatívne málo lietadiel s pohyblivými nosnými plochami, teda vrtuľníkov  Nedávno sa u nás zastavil na dotankovanie paliva zaujímavý vrtuľník s ruskou poznávacou značkou RF-32800. Nápis na trupe uvádza, že ide o vrtuľník, patria ruskému Ministerstvu pre mimoriadne situácie.

Na trupe je aj označenie typu vrtuľníka – je to Ka-32A11BC. Ako to u bývalých sovietskych a teraz aj ruských lietadiel býva zvykom, začiatok typového označenia je skratkou konštrukčnej kancelárie, ktorá daný typ vyprojektovala. Symbol Ka na začiatku označenia znamená, že vrtuľník bol vyvinutý konštrukčnou kanceláriou, ktorú založil Nikolaj Iljič Kamov. Tento konštruktér sa špecializoval na vývoj vrtuľníkov s dvomi súosovými protibežnými rotormi – hlavnou výhodou tohto riešenia je to, že vrtuľník nepotrebuje zadný vyrovnávací rotor, určitou nevýhodou je to, že rotorová hlava má zložitejšiu konštrukciu než je to u bežných strojov s jedným nosným rotorom.

Typový rad Ka-32, ktorý má množstvo verzií, je v podstate civilnou verziou vojenského vrtuľníka Ka-27, na vývoji ktorého začala Kamovova konštrukčná kancelária pracovať v roku 1969. Prvý prototyp nového vrtuľníka, určeného najmä na vyhľadávanie a ničenie ponoriek, vykonal prvý let v decembri 1973. Vrtuľník bol podrobený mimoriadne rozsiahlym testom a tak sa do výzbroje sovietskeho námorníctva dostal až v apríli 1981. Úspech tohto vojenského vrtuľníka priviedol konštruktérov k myšlienke vyvinúť z typu Ka-27 civilnú transportnú verziu, označenú Ka-32. Prvý prototyp tejto verzie po prvý raz vzlietol 8. októbra 1980, sériová výroba sa začala v roku 1986. Ako spomíname v úvode, v Košiciach pristál na doplnenie paliva vrtuľník verzie Ka-32A11BC, ktorej prvý prototyp bol dokončený v roku 1999.

Táto verzia bola postavená v súlade s požiadavkami kanadského regulačného úradu Transport Canada a môže lietať na severoamerickom kontinente i v Európe (splňuje aj európske predpisy EASA).. Táto verzia sa považuje za jeden najúčinnejších vrtuľníkov na hasenie veľkých požiarov zo vzduchu. Vrtuľník Ka-32A11BC má dva rotory priemeru 15,90 metra, ktoré sú poháňané dvojicou turbovrtuľových motorov TV3-117 VMA s krátkodobým maximálnym výkonom po 1 765 kW. V cestovnom režime vyvíjajú motory výkon po 1 103 kW. V kabíne dlhej 4,5 metra môže vrtuľník prepravovať náklad hmotnosti až 3 700 kg, podvesený externý nálad môže vážiť až päť ton. V kabíne vrtuľníka môže byť inštalovaných 13 sedadiel. 

Možno spomenúť, že písmená BC v označení vrtuľníka znamenajú British Columbia. Pretože ale na prvý pohľad nemusí byť niekomu zrejmé, či označenie je v azbuke alebo v latinke, na internete sa objavuje aj označenie s „prekladom“ písmen BC z azbuky do latinky, teda Ka-32A11VS.

Dodáme ešte, že vojenský vrtuľník Ka-27 mal v kóde NATO označenie Helix.

 

Text a foto Rado Mlýnek

Nedávno pridané

CSA v Košiciach

Špeciálny „pozdravný“ let Českých aerolínií

23. Apríl 2024
Nová linka Košice - Zurich

SWISS spojil Košice s Zürichom

12. Apríl 2024
Oslava 100. výročia lietania z Košíc

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice oslavuje 100 rokov od prvého komerčného letu

11. Apríl 2024