Vírnik Cavalon

Aj keď ste „frequent flyer“, teda často využívate leteckú dopravu, je veľmi málo pravdepodobné, že na niektorom letisku uvidíte pomerne zvláštny lietajúci stroj na prvý pohľad veľmi podobný vrtuľníku. Bližšie „preskúmanie“ tohto stroja však ukáže, že jeho rotor nie je poháňaný a na dopredný pohyb slúži obvykle motor s tlačnou vrtuľou. Ide o pomerne zriedkavo vyrábaný druh lietadla, ktoré u nás dostalo veľmi príhodné označenie vírnik a v zahraničnej tlači sa obvykle nazýva autogiro alebo autogyro. Podľa slovenského leteckého slovníka je vírnik rotorové lietadlo s nepoháňaným nosným rotorom, otáčajúcim sa za pomoci autorotácie pri doprednom pohybe vírnika. Za podstatný rozdiel medzi vrtuľníkom a vírnikom možno považovať to, že vírnik nie je schopný vzlietnuť ani pristáť zvislo a ani nevie takpovediac „visieť“ vo vzduchu. Vírnik sa teda rozbieha podobne ako bežné lietadlo, pričom sa rotor začne pôsobením aerodynamických síl sám roztáčať (v niektorých strojoch je pred štartom roztočený motorom) a pri dosiahnutí určitej doprednej rýchlosti začne rotor vyvíjať dostatočný vztlak na vzlet stroja. Prvý vírnik zostrojil v roku 1923 Španiel Juan de la Cierva. Pred druhou svetovou vojnou boli vírniky obľúbené ako pozorovacie a spojovacie lietadlá. Ich prednosťou bola najmä nízka minimálna rýchlosť a veľmi krátka štartovacia aj pristávacia dráha. Kuriozitou je, že počas druhej svetovej vojny využívali niektoré nemecké ponorky vírniky na pozorovacie účely (ponorka vírnik ťahala).

Dnes vírniky používajú najmä leteckí nadšenci, ktorí túžia po niečom nezvyčajnom a cenovo oveľa dostupnejšom ako je vrtuľník. A práve takáto skupina moravských nadšencov vírnikového lietania priletela nedávno na troch vírnikoch na naše medzinárodné letisko odkiaľ po vybavení pokračovali do Rumunska. Všetky tri vírniky sú výrobkom nemeckej firmy AutoGyro GmbH – dva sú typu Calidus s dvomi sedadlami za sebou, jeden typu Cavalon (na snímke) s dvomi sedadlami vedľa seba. Typ Calidus bol predstavený v roku 2009, dizajn typu Cavalon, predstaveného v roku 2011, bol v roku 2012 ocenený prestížnou dizajnérskou cenou Red Dot Design Award. Typ Calidus má dĺžku 478 cm, šírku 173 cm a výšku 277 cm, Cavalon je dlhý 460 cm, široký 190 cm a vysoký 280 cm. Rotor obidvoch typov má priemer 840 cm. Na pohon týchto vírnikov slúžia osvedčené motory Rotax s výkonom 75 kW alebo 86 kW. Cestovná rýchlosť typu Calidus je 160 km/h, Cavalon má cestovnú rýchlosť 145 km/h. Spotreba týchto vírnikov sa pohybuje v rozsahu od 14 do 16 litrov na hodinu letu. 

Obr. Vírnik Cavalon
Text a foto R. Mlýnek

 

Nedávno pridané

letná charterová sezóna 2024 na letisku Kosice

TLAČOVÁ SPRÁVA: Letisko Košice odštartovalo tohtoročnú letnú sezónu

26. Apríl 2024
CSA v Košiciach

Špeciálny „pozdravný“ let Českých aerolínií

23. Apríl 2024
Nová linka Košice - Zurich

SWISS spojil Košice s Zürichom

12. Apríl 2024