lauda1

Môžeme predpokladať, že sa naši čitatelia zaujímajú predovšetkým o letectvo a leteckú dopravu, ale mnohí sú možno aj fanúšikmi automobilových pretekov formuly F1. Tí, ktorí sa zaujímajú len o letectvo, pravdepodobne hneď priradia k vlastnému menu Lauda leteckú spoločnosť, ktorú v apríli 1979 založil Rakúšan Niki Lauda. No a tí, ktorí sa zaujímajú len o svet formuly F1, dobre vedia, že už zosnulý Niki Lauda bol trojnásobným majstrom sveta v pretekoch ,,ef-jeden”. Treba ešte stručne povedať, že pôvodná spoločnosť Lauda Air zanikla v roku 1985 a meno Lauda sa potom objavilo v názve niekoľkých následníckych spoločností. Preskočíme niekoľko desaťročí do septembra roku 2020, keď na Malte vznikla nízkonákladová letecká spoločnosť Lauda Europe. Tá je dcérskou spoločnosťou holdingu Ryanair, pre ktorý lieta charterové lety a „zaskakuje“ aj na niekoľkých jeho pravidelných linkách. Ide aj o pravidelnú linku Viedeň-Košice-Viedeň, na ktorú Ryanair spočiatku nasadzoval svoje štandardné boeingy B737-800. Neskôr sa začali na tejto linke objavovať lietadlá Airbus A320 z flotily Lauda Europe. Jedna z týchto tristodvadsiatok bola na spomínanú „košickú“ linku nasadená aj 24. decembra, teda na Štedrý deň. Ide o lietadlo s maltskou poznávacou značkou 9H-LOT, ktoré bolo v roku 2005 dodané dnes už neexistujúcej indickej spoločnosti Kingfisher Airlines. V apríli 2012 prevzala lietadlo americká lízingová spoločnosť BBAM, od ktorej si ho mala prevziať vietnamská spoločnosť Vietnam Airlines – tá však tak neurobila. V júli 2013 sa lietadlo dostalo do spoločnosti Turkish Airlines, pre ktorú lietalo so značkou TC-JUJ. V máji 2019 airbus prešiel do flotily Lauda Motion a lietal s rakúskou poznávacou značkou OE-LOT. Po vzniku maltskej spoločnosti Lauda Europe bolo lietadlo preregistrované na 9H-LOT.

Pre zaujímavosť môžeme uviesť, akú šichtu absolvoval airbus 9H-LOT v priebehu celého Štedrého dňa. Už skoro ráno lietadlo odštartovalo z Viedne na približne dvojhodinový let do Barcelony. Takmer dve hodiny trvala aj spiatočná cesta do Viedne. Ďalší let smeroval do Košíc a trval len 37 minút, o štyri minúty dlhšie letelo lietadlo naspäť do Viedne. Popoludňajší let do juhosrbského mesta Niš (jedného z partnerských miest Košíc) trval približne hodinu. Z letiska Konštantína Veľkého v meste Niš sa potom Airbus 9H-LOT vrátil za hodinku a osem minút na svoju základňu do Viedne.

 

Text a foto R. Mlýnek

Nedávno pridané

TS

Rok 2021 na letisku Košice

17. Január 2022
Letisko Košice Veľká Británia

Usmernenie k podmienkam vstupu do Veľkej Británie

7. Január 2022
628

Nové podmienky a aktualizácie pre Slovensko, Veľkú Britániu, Českú republiku, Írsko, Poľsko a Rakúsko

7. Január 2022